The IDEB results in Northern Minas Gerais: a comparative study
Abstract
In this project we have one purpose, to analyze the results about a research from development index of basic education (IDEB) about the beginnings and endings years of elementary school of four counties: Bocaiúva, Januária, Pirapora e Salinas – MG state, inside of the project ‘action of this research “The IDEB results in counties of north of Minas Gerais – MG: A comparative study” about the advances and challenges. In our incursion in research field we searched to observe what grade that the management from schools and thesystemic vison of municipal network about the Education, intervening for a better performance from yours students. Were researched five public schools and teams of Municipal Secretaries of Education about the previously municipalities said. We verified, initially, that the fortification of pedagogic dimension was one of the factors of enhancement of actuation from educators contributing, also, to the review of taught matters, modeling them to the reals difficult and necessities of learning from students. We founded, also that, results seen in endings years of elementary school are significantly different in comparison with the beginnings results, and this is a question that make us think if the initiatives of municipal management had focused mainly in the beginnings years or was egalitarian.
Keywords: Quality of Teaching. Learning. Public Policy.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: . Acesso em: 29 jun. 2015.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Desempenho dos alunos na Prova Brasil: diversos caminhos para o sucesso educacional nas redes municipais de ensino. Brasília: Inep, 2008.
BRASIL. INEP. Ideb. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Apresentação. Disponível em: Acesso em: 10 ago. 2011.
COELHO, Maria Inês de Matos. Vinte anos de avaliação da educação básica no Brasil: aprendizagens e desafios. vol. 16, n. 59, 2008. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v16n59/v16n59a05.pdf>. Acesso em: Acesso em 25 de Setembro de 2015.
BOGDAN, R.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos.Portugal. Porto Editora, 1994.
MEC-INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Disponível: Em Acesso em 20 de setembro
RIBEIRO Márden de Paula; IDEB: Avanço ou retrocesso à educação Brasileira: o que dizem artigos publicados entre 2007 -2014
FERNANDES, R. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Inep, 2007. 26 p. (Textos para Discussão, 26).
BELO, Fernanda Ferreira; AMARAL, Nelson Cardoso. IDEB da escola: a aferição da qualidade do ensino tem sido referencial para se (re) pensar a educação municipal? Revista Educação e Políticas em Debate – v. 2, n.2, p. 339-353, jul./dez. 2013.
SOFIA, Lerche vieira; VIDAL, Heloisa; NOGUEIRA Jaana Flávia Fernandes. Gestão da aprendizagem em tempos de Ideb: percepções dos docentes. RBPAE - v. 31, n. 1, p. 85 - 106 jan./abr. 2015.
TOKAIRMA. Mariana. Desde 2007, metade dos municípios atinge meta do Ideb para 5º ano do fundamental http://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2016-09/metade-dos-municipios-atinge-metas-do-ideb-para-o-5o-ano-do-basico-desde.2016.