The retention of undergraduate students in Chemistry at IFCE, Quixadá campus: an analysis

Authors

DOI:

10.46551/ees.e202005

Keywords:

Retention, Evasion, Chemistry Graduation

Abstract

Access to higher education has been growing in recent years, but also increased retention and dropout rates. The research was based on a case study with a qualitative and quantitative approach, in order to identify the main factors that influenced students' failures, during the first year, of the chemistry degree course at the Federal Institute of Ceará campus of Quixadá and finally, to propose actions in order to minimize academic failure from the perspective of students and teachers, the semesters chosen for the study were from 2017.2 and 2018.1. The results showed the variables that contributed to the failures, such as lack of prior knowledge and identity with the course. The actions in the face of academic failure proposed by teachers and students were similar, such as the offer of leveling courses and the regular offer of tutoring - measures that the HEI can adopt to guarantee academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Leandro Soares; SOARES, Ana Paula. Os estudantes universitários desenvolvimento psicossocial. In: MERCURI, Elizabeth; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. (Org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria, 2004, p. 15-40.

ARRIGO, Viviane; SOUZA, Miriam Cristina Covre; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. Elementos caracterizadores de ingresso e evasão em um curso de Licenciatura em Química. ACTIO: Docência em Ciências, Paraná, v. 2, n. 1, p. 243-262, jan./abr. 2017.

BIAZUS, Cleber Augusto. Sistema de fatores que influenciam o aluno a evadir se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC: um estudo no curso de ciências contábeis. 2004. 203f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) — Centro Tecnológico. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Superior. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas. Brasília: MEC/SESu, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. REUNI — Reestruturação e Expansão das Universidades Federais: Diretrizes Gerais. Brasília: MEC/SESu, 2007.

IFCE — Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Estatuto. Fortaleza: IFCE, 2009.

IFCE — Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Projeto Pedagógico Curricular de Química. Quixadá: IFCE, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior — Notas Estatísticas 2017. Brasília: MEC/INEP, 2017.

LAMERS, Juliana Maciel de Souza; SANTOS, Bettina Steren dos; TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti. Retenção e evasão no Ensino Superior público: estudo de caso em um curso noturno e Odontologia. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-26, abr. 2017.

MENDES, Sueli Ulian. O planejamento de ensino no trabalho do professor de 5ª a 8ª séries em uma escola pública de Tamarana: dificuldades e possibilidades. 2009. 62f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) — Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

PEREIRA, Alexandre Severino, CARNEIRO, Teresa Cristina Janes; BRASIL, Gutemberg Hespanha; CORASSA, Maria Auxiliadora de Carvalho. Perfil dos alunos retidos dos cursos de graduação presencial da Universidade Federal do Espírito Santo. In: XIV COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 2014, Florianópolis. Anais do XIV SIGU: a gestão do conhecimento e os novos modelos de universidade. Florianópolis, 2014, p. 1-16.

SANTOS, Vanessa dos Anjos; MARTINS, Liziane. A importância do livro didático. Candombá, Salvador, v. 7, n. 1, p. 20-33, jan./dez. 2011.

SILVA, Francisca Islandia Cardoso; RODRIGUES, Janete de Páscoa; BRITO, Ahélio Kleber Araújo. Retenção escolar no curso de Educação Física da Universidade Federal do Piauí. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 5, n. 2, p. 75-96, jul./dez. 2014.

TINTO, Vincent. Dropouts from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Rducation Research, Culumbia, v. 45, n .1, p 89-125, mar. 1975.

TINTO, Vincent. Research and practice of student retention: what is next? Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, v. 8, n. 1, p. 1-19, may 2006.

TURMENA, Leandro; AZEVEDO, Mário Luiz Neves. A expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: os Institutos Federais em questão. Diálogo Educional, Curitiba, v. 17, n. 54, p. 1067-1084, jul./set. 2017.

VASCONCELOS, Ana Lúcia Fontes de Souza; SILVA, Márcia Nunes. Uma investigação sobre os fatores contribuintes na retenção dos alunos no curso de Ciências Contábeis em uma IFES: um desafio à gestão universitária. Registro Contábil, Alagoas, v. 2, n. 3, p. 21-34, set./dez. 2011.

VIDALES, Saúl. El fracaso escolar em la educación media superior: el caso del bachillerato de una universidad mexicana. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Madri, v. 7, n. 4, p. 320-341, set./dez. 2009.

Published

2020-05-20

How to Cite

MELO, A. D. de Q.; SALDANHA, S. M. C. The retention of undergraduate students in Chemistry at IFCE, Quixadá campus: an analysis. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 13, n. 15, p. 1–16, 2020. DOI: 10.46551/ees.e202005. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/1980. Acesso em: 23 nov. 2024.