This is an outdated version published on 2020-06-08. Read the most recent version.

Using memes in Portuguese classes: a look over the pedagogical innovating practices in the Languages and Codes area

Authors

DOI:

10.46551/ees.e202006

Abstract

The research investigates the contributions arising from the use of memes as a didactic-pedagogical tool in Portuguese classes. The analysis brings subsidies to the current literature, at the core of collaborative and innovative practices, by addressing the use of this discursive genre in the classroom. To carry out the qualitative research, the data were collected through the offering of a workshop resulting in the observations, questionnaire and interview. Participants in the survey were third-year high school students from a school located in Ceará, Brazil. As results, the study presents new alternatives to intervene in the classroom, taking into account the possibilities of improving collaboration among peers, dialogue, creativity, use of digital resources, oratory and optimized view of the Portuguese content, in addition to understanding the error as an integral part of learning. Therefore, it is perceived that innovative interventions in the classroom are substantial in the composition of school curricula.

Keywords: Innovation. Teaching Portuguese. Memes. Educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, Lilian Bambirra de; PAULA, Ana Paula Paes de; BARETTO, Raquel de Oliveira; VIEGAS, Glauce. Estudos de caso no ensino da administração: o erro construtivo libertador como caminho para inserção da pedagogia crítica. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 14, n. 5, São Paulo, set./out. 2013.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Emsantina Galvão Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Tradução de Rejane Rubino. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ELLIOTT, John. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, Corinta Maria Grisolia, FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). 2. ed. Campinas: Mercado das Letras, 2001, p. 137-152.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: EdUNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 44 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na Dociologia. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

HALLIDAY, Michael. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1985.

INSTITUTO EDUCADIGITAL. Design thinking para educadores. Nova York: IDEO, 2010.

JÓFILI, Zélia. Piaget, Vygotsky, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação: Teorias e Práticas, Recife, v. 2, n. 2, p. 191-208, dez. 2002.

KRESS, Gunther; LEEUWEN, Theo van. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2000.

LENDL, Aluizio; PINHEIRO, Michelle Soares. Multimodalidade: perspectivas teóricas e aplicadas. João Pessoa: Ideia, 2018.

LEWIN, Kurt. Problemas dinâmicos de grupo. Tradução de Miriam Moreira Leite. São Paulo: Cultrix, 1973.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 6 ed. São Paulo: Cortez, 1997.

MARTINO, Luís Mauro Sá; GROHMANN, Rafael. A longa duração dos memes no ambiente digital: um estudo a partir de quatro geradores de imagens on-line. Fronteiras: estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 19, n. 1, p. 94-101, jan./abr. 2017.

MATTAR, João. Games em Educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MEILI, Angela Maria. Os memes no YouTube: uma aplicação da intertextualidade como categoria analítica. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 35, n. 2, p. 353-381, jun. 2014.

VIEIRA, Josenia; SILVESTRE, Carminda. Introdução à Multimodalidade: contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. Brasília: 2015

RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Currículo, narrativas digitais e formação de professores: experiências da pós-graduação à escola. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 30, n. 1, p. 61-83, 2017.

SANTAELLA, Lucia. Gêneros discursivos híbridos na era da hipermídia. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 206-216, jul./dez. 2014

SILVA, Michel Pratini Bernardo da; FRANCELINO, Pedro Farias; MELO, Raniere Marques de. Relações dialógicas em memes da campanha publicitária “Eu sou a Universal”. Prolíngua, João Pessoa, v. 12, n. 2, p. 175-187, jul./dez. 2017.

TAPSCOTT, Don. Geração digital: a crescente e irreversível ascensão da geração net. Tradução de Ruth Gabriela Bahr. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1999.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

Published

2020-06-08

Versions

How to Cite

LOPES, L. F. de O.; ALMEIDA, A. C. F. de. Using memes in Portuguese classes: a look over the pedagogical innovating practices in the Languages and Codes area. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 13, n. 15, p. e202006, 2020. DOI: 10.46551/ees.e202006. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/1986. Acesso em: 22 nov. 2024.