Historical training course of Mathematic teacher training north Minas Gerais (1960-1990)

Authors

Abstract

The work presented here results from a doctoral research, whose objective was to investigate the history of the formation of mathematics teachers in the north of Minas Gerais, in the degree course of the current State University of Montes Claros (Unimontes). The focused period extends from the 1960s to the 1990s. We use the methodology of Oral History, according to the parameters of GHOEM — Oral History and Mathematical Education Group, integrating the project developed by it to map the formation and performance of teachers of Mathematics in Brazil. We believe that our production can provide subsidies for the understanding of the process of formation of Mathematics teachers in the north of Minas Gerais and join efforts for the construction of the History of Education in the State and in Brazil.

Keywords: History of Mathematics Education. Teacher training. Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes. (Org.) Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BARALDI, Ivete Maria; GAERTNER, Rosinéte. Textos e contextos: um esboço da CADES na História da Educação (Matemática). Blumenau: EdFURB, 2013.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Decreto n. 34.638, de 17 de novembro de 1953. Institui a Campanha de Aperfeiçoamento e Difusão do Ensino Secundário. Rio de Janeiro: Diário Oficial da União, 20 nov. 1953.

BURKE, Peter. (Org.). A escrita da História: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: EdUNESP, 1992.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. Tradução de Nilo Odália. São Paulo: EdUNESP, 1997.

CUNHA, Luiz Antônio; GÓES, Moacyr. O golpe na Educação. 10 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1999.

DRUMOND, José Geraldo de Freitas. “Universitas quae sera tamen”. Revista Vínculo, Montes Claros, n. 4, p. 11-13, dez. 1989.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território plural: a pesquisa em História da Educação. São Paulo: Ática, 2010.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. (Re)traçando trajetórias, (re)coletando influências e perspectivas: uma proposta em História Oral e Educação Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p. 151-163.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Presentificando ausências: a formação e a atuação dos professores de Matemática. In: DALBEN, Angela; DINIZ, Julio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 555-569.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. A constituição de três campos afins de investigação: História da Matemática, Educação Matemática e História & Educação Matemática. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 4, n. 8, p. 35-62, mar. 2001.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Angela; BRITO, Arlete de Jesus. History of Mathematics Education in Brazil. In: HANSEN, Vagn Lundsgaard; GRAY, Jeremy. (Ed.). History of Mathematics. Oxford: UNESCO-EOLSS, 2013, p. 1-47.

PAULA, Isabel Rebello. Pequena resenha histórica da FAFIL. Revista Vínculo, Montes Claros, v. 1, n. 1, p. 9-12, mar. 1973.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 37-70, jul. 2003.

Published

2019-07-17

How to Cite

ALMEIDA, Shirley; GOMES, Maria. Historical training course of Mathematic teacher training north Minas Gerais (1960-1990). Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 12, no. 14, p. e201906, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/249. Acesso em: 22 jul. 2024.