Mathematics teacher training: the challenge of overcoming urgencies and needs in Northern Minas Gerais (1960-1990)

Authors

Abstract

This paper presents the results of a doctoral research, which aimed to investigate the history of mathematics teacher education in northern Minas Gerais, in the undergraduate course of the former Faculty of Philosophy, Sciences and Letters (FAFIL), the current State University of Minas Gerais. Montes Claros — UNIMONTES. The focused period extends from the 1960s to the 1990s. We use the Oral History methodology, according to the parameters of the GHOEM — Oral History and Mathematical Education Group. In addition to the testimonials, we resorted to written documentary sources. From the analysis of the interviews and other sources mobilized, we could infer that the movement of creation of the Institution and of the Mathematics Course was constituted in a formative processor influenced by political, economic and educational questions of the national and local scenario. Another important aspect is that the formation of Mathematics teachers at FAFIL and other institutions in the country was carried out in a light manner, without its own material and human resources, demanded by legal impositions, political and economic interests, marked by urgencies and needs.

Keywords: History. Teacher training. Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, I. R. As Relações das Lideranças Políticas na Criação das Instituições Federais de Ensino Superior de Minas Gerais. 2006. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

BARALDI, I. M.; GAERTNER, R. Textos e Contextos: um esboço da CADES na História da Educação (Matemática). Blumenau: EdFURB, 2013.

BRASIL. Enciclopédia dos Municípios Brasileiros. (1957-1960). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Jurandyr Pires Ferreira (Org.) (IBGE). Rio de Janeiro: IBGE.

CACETE, N. H. Breve História do ensino superior brasileiro e da formação de professores para a escola secundária. Educação e Pesquisa, São Paulo, p. 1-16, 2014.

CUNHA, L. A.; GOÉS, M. O golpe na educação. 10. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1999.

DRUMOND, José Geraldo de Freitas. “Universitas quae sera tamen”. Revista Vínculo, Montes Claros, n. 4, p. 11-13, dez. 1989.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Presentificando ausências: a formação e a atuação dos professores de Matemática. In: DALBEN, Angela; DINIZ, Julio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 555-569.

JARDIM, A. F. C. J. et al. A genealogia de uma universidade: de 1962 a 1989. IN: CALEIRO, R. C. L. C. (Org.). Unimontes: 40 anos de história. Montes Claros: Editora UNIMONTES, 2002, p. 15-48.

PAULA, Isabel Rebello. Pequena resenha histórica da FAFIL. Revista Vínculo, Montes Claros, v. 1, n. 1, p. 9-12, mar. 1973.

ROMANELLI, O. O. História da Educação no Brasil (1930-1973). 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1983.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Tradução de L. L. de Oliveira. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

Published

2018-06-20

How to Cite

ALMEIDA, S.; GOMES, M. Mathematics teacher training: the challenge of overcoming urgencies and needs in Northern Minas Gerais (1960-1990). Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 11, n. 12, p. 38–50, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/276. Acesso em: 21 nov. 2024.