A student's notebook in the 1950s and Mathematics evaluation practices

Authors

Abstract

For this research work, we chose to discuss the representations produced and educational practices developed for teaching Mathematics and assessment of their learning in primary schools in the northern region of the state of Minas Gerais. The time frame was defined by the first decades of the 20th century, more specifically in 1956, when significant changes occurred in the teaching practices developed in Brazilian schools. In this article, we analyzed a 4th grade primary school student notebook, in the 1950s, with records dated March 20 to September 29, 1956. The notebook was used to record the evaluation activities, which were corrected by the teacher, in the notebook itself and assigned the quantitative value of each activity. Almost all activities recorded in the student notebook have methodological characteristics of a Directed Study, especially the activity list and the questionnaires. The records of the student's notebook showed that the evaluative practices in Mathematics were based on the Classical Formalist Tendency, not inserting in their daily life educational practices proposed by the thinkers inserted in the New School and Modern Mathematics Movements.

Keywords: Evaluative practices. Mathematical content. Cultural history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, J. D. O campo da história: especialidades e abordagens. Petrópolis-RJ: Vozes, 2004.

DI GIORGI, Cristiano. Escola Nova. São Paulo: Ática, 1989.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino de Matemática no Brasil. Revista Zetetiké, 1995, Ano 3, nº 4.

GUIMARÃES, H. M. Por uma Matemática Nova nas Escolas secundárias – Perspectivas e orientações curriculares da Matemática Moderna. In: MATOS, J. M.; VALENTE, W. R. (ORG.). A Matemática moderna nas escolas do Brasil e Portugal: primeiros estudos. São Paulo: Da Vince, 2007, p. 21-45.

JULIA, Dominique. A Cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. SBHR. Campinas-SP: Editora e Autores Associados. Jan/jun/2001.

LANDO, Janice Cassia. O estudo dirigido no ensino de Matemática no Brasil (1955-1966). Anais do CIAEM- XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. 26 a 30 de junho/2011. Recife/Brasil, 2011.

MATTOS, L. M. O Estudo Dirigido: sua organização, modalidades e técnica de direção. Anais do I Congresso Nacional de Ensino da Matemática no Curso Secundário (pp. 213-231). Salvador: Tipografia Benedita Ltda, 1957.

MIORIM, Maria Ângela. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Ática, 1998.

PESAVENTO, S. J. História e história cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

ROMANELLI, Otaiza Oliveira. História da Educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1993.

ROXO, Euclides. A Matemática na educação secundária. São Paulo: Editora Nacional, 1937.

SCHUBRING, G. O primeiro movimento internacional de reforma curricular em Matemática e o papel da Alemanha: um estudo de caso na transmissão de conceitos. Zetetiké. CEMPEM-FE/UNICAMP - Campinas, 1999- janeiro/junho, p.29-50.

VALENTE, W. R. Uma história da Matemática escolar no Brasil (1730-1930). São Paulo: Annablume: FAPESP, 2007.

VIDAL, D. G. Escola Nova e Processo Educativo. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (ORG.). 500 anos de educação no Brasil. p. 497-517. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. VIÑAO FRAGO, A. Alfabetização na sociedade e na história. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

Published

2016-12-20

How to Cite

SANTOS, Francely; RIBEIRO, Rose. A student’s notebook in the 1950s and Mathematics evaluation practices. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 9, no. 9, p. 23–37, 2016. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/280. Acesso em: 22 jul. 2024.