Distance education: overview of the academic production of theses and dissertations in Brazil from 2000 to 2009

Authors

Abstract

This article presents the results of a survey that aimed to perform a bibliometric analysis of scientific national academic theses and dissertations in the area of Distance Education (EAD). To obtain the data was used database of references and full texts free access. Data were extracted from the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that provides full text of theses and dissertations at the graduate programs in the country. The bibliometric study to suggest, among other indicators, that the academic and scientific production in Distance Education inBrazilenjoyed considerable growth in the last decade.

Keywords: Distance education. Bibliometric analysis. Scientific indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. A.; HAYASHI, M. C. P. I.; Programa de Pós-graduação em Educação Especial. In: ROCHA-FILHO, R.C.; KIMINAMI, C.S.; PEZZO, M. R. 30 anos de pós-graduaçao na UFSCar – Multiplicando conhecimento. São Carlos: EdUFSCar, 2007.

ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M. E. B. B.; VALENTE, J. A. (org). Educação à distância via internet. São Paulo: Avercamp, 2003.

ARAÚJO, C.A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, v.12, n.1. p. 11-32, 2006.

BARRETO, R. G. (Org.). Tecnologias educacionais e educação à distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2001.

BARRETO, R. G. (Org.). Tecnologias na formação de professores: o discurso do MEC. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 271-286, jul/dez. 2003. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n2/a06v29n2.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2010.

BARRETO, R. G. (Org.). Tecnologias e educação: trabalho e formação docente. In. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, set/dez. 2004. Disponível em: < http://www.oei.es/docentes/articulos/tecnologia_educacion_trabajo_formacion_docente.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2010.

BELLONI, M. L. Educação à distância. Campinas: Autores Associados, 1999.

BIOJONE, M.R. Os periódicos científicos na comunicação da ciência. São Paulo: Educ/Fapesp, 2003.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 23 de dez. 1996.

BRASIL. Decreto nº 2.494. Regulamenta o Art. 80 da Lei nº 9. 394/96, 1998. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2010.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Subsídios para a fundamentação do Programa Nacional de Informática na Educação. SEED/MEC, Jan/1997.

CAVALCANTI, I.G.M. et al. Análise comparativa da produção científica entre as áreas sociais e tecnológicas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 10, Florianópolis, SC. Anais... CDROM, 2000.

CRUZ, C.H.B. A universidade, a empresa e a pesquisa que o país precisa. Parcerias estratégicas. Brasília: CGEE, n. 8, 2000, p. 5-30. Disponível em: . Acesso em: 18 mar 2010.

DANTAS, F. Responsabilidade social e pós-graduação na Brasil: idéias para (avali)ação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 2, p. 141-159, 2004.

DOMINGUES, C. M. Discurso científico: análise das dissertações da Faculdade de Engenharia Agrícola – Unicamp. 1994. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica, Campinas, 1994.

FARIA, L. I. L. Prospecção tecnológica em materiais: aumento da eficiência do tratamento bibliométrico. Aplicação na análise de tratamentos de superfície resistentes ao desgaste. 2001. 186 p. Tese (Doutorado) – Programa de pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.

FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO - FAPESP. Análise da produção científica a partir de indicadores bibliométricos. In:

FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO - FAPESP. Indicadores de Ciência, Tecnologia e Inovação em São Paulo 2004. São Paulo, 2005. Cap.5, p.5-5–5-44. Disponível em: . Acesso em: 20 mai. 2010.

HAYASHI, M. C. P. I. Construção de indicadores de C & T para gestão da informação científica e tecnológica na UFSCar. Relatório Parcial de Pesquisa. São Carlos: UFSCar, 2000.

HAYASHI, M.C.P.I.; SILVA, M.R.; HAYASHI, C.R.M.; FERREIRA JUNIOR, A.; FARIA, L.I.L. Competências informacionais para utilização da análise bibliométrica em Educação e Educação Especial. ETD - Educação Temática Digital, v.7, n.1, p.9-22, 2005.

HAYASHI, M.C.P.I.; HAYASHI, C.R.M.; SILVA, M.R.; LIMA, M.Y. Um estudo bibliométrico da produção científica sobre a educação jesuítica no Brasil colonial. Biblios, v.8, n.27, p.1-17, 2007.

INSTITUTO MONITOR (São Paulo) (Ed.). Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2010.

KEARSLEY, G.; MOORE, M. Educação à distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomsom Learning, 2007.

KOBASHI, N. Y; SANTOS, R. N. M.; CARVALHO, J. O. F. Cartografia de dissertações e teses: uma aplicação à área de ciência da informação. IN. Anais, 14 . Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias, 2006, salvador. Disponível em: < http://www.snbu2006.ufba.br/soac/viewpaper.php?id=185 >. Acesso em: 20 mai. 2010.

LANDIM, C. M. M. P. F. O que é educação à distância. 2003. Disponível em: < http://www.cciencia.ufrj.br/educnet/EDUINTER.HTM >. Acesso em: 20 mai. 2010.

LOBO NETO, F. J. S. Educação à distância: referências e trajetórias. Brasília: Plano, 2001.

LOVISOLO, H. Comunidades científicas: condições ou estratégias de mudança. Educação & Sociedade, v.18, n. 59, p.270-295, 1997.

MACIAS-CHAPULA, C. A. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ci. Inf. , Brasília, v. 27, n. 2, 1998 . Disponível em: . Acesso em: 21 Maio 2010. doi: 10.1590/S0100-19651998000200005

MARQUES, Camila. Ensino a distância começou com cartas a agricultores. Disponível em: . Acesso em: 20 maio 2010.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MOSTAFA, S.P.; MAXIMO, L.F. A produção científica da Anped e da Intercon no GT da educação e comunicação. Ciência da Informação, v.32, n.1, p.96-101, 2003.

MUGNAINI, R.; JANNUZZI, P.; QUONIAM, L. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ci. Inf., v.33, n.2, p.123-131, maio/ago. 2004.

NORONHA, D.P.; KIYTONI, N.M.; JUANES, I.A.S. Produção científica em comunicação dos docentes da ECA/USP. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIA DA COMINICAÇÃO, 25., 2002, Salvador. 2002. Anais... São Paulo: INTERCOM - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2002.

OLIVEIRA, R. M. Biblioteca digital de teses e dissertações: uma referência fundamental. Disponível em: < http://dici.ibict.br/archive/00001113/01/RaimundoMuniz.pdf. >. Acesso em: 20 mai. 2010.

PETERS, O. A educação à distância em transição: tendências e desafios. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

PÉCORA, G.M.M. Atividades acadêmicas de um pesquisador In: WITTER, G. P. (Org.). Produção científica. Campinas: Átomo, 1997. Cap.11, p.157-167.

PRETTI, O. (org.). Educação à distância: construindo significados. Cuibá: NEAD/IE-UFMT, 2000.

POBLACION, D. A.; NORONHA, D. P.; CURRAS, E. Literatura Cinzenta versus literatura branca. Ciência da Informação, v. 25, n. 2, p.1-10,1995.

ROSTAING, H. La bibliométrie et ses techniques Toulouse: Sciences de la Société; Marseille: Centre de Recherche Rétrospective de Marseille, 1997.

SAES, S.G. Estudos bibliométricos das publicações em economia da saúde, no Brasil, 1989-1998. 2000. 115f. Dissertação (Mestrado em Administração de serviços de Saúde) – Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

SANTOS, M. M. S. Análise da formação em pesquisa oferecida pela Universidade São Cristovão: UFS, 2005. (Relatório parcial apresentado comissão PIBBIC/UFS).

SARCADO, M. S. Publicação do conhecimento gerado pelas dissertações e teses em Educação Física e Educação Especial. 2006. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA, A. C. L. Um panorama do Ensino de Graduação a Distância no Brasil. Disponível em: < http://www.ccuec.unicamp.br/revista/navegacao/index2.html >. Acesso em: 20 Mai. 2010.

SILVA, M. R. Análise bibliométrica da produção científica docente do programa de pós-graduação em educação especial / UFSCar: 1998-2003. 2004. 177 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Educação Especial da Ufscar, Centro de Educação Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, 2005. Disponível em: . Acesso em: 18 mar. 2010.

SCHWARTZMAN, N. Um espaço para a ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001.

SPINAK, E. Scientometric indicators. Ci. Inf. , Brasília, v. 27, n. 2, 1998 . Disponível em: . Acesso em: 21 Maio 2008.

SPUDEIT, Daniela F. A. Oliveira; VIAPIANA, Noeli; VITORINO, Elizete Vieira. Bibliotecário e educação à distância (EAD): mediando os instrumentos do conhecimento. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2010.

WITTER, G.P. Pesquisa em psicologia escolar no Brasil. In: WICHSLER, S.M. (Org.). Psicologia escolar: pesquisa, formação e prática. Campinas: Alínea, 1996. p. 39-60.

Published

2014-12-20

How to Cite

OLIVEIRA, C. . Distance education: overview of the academic production of theses and dissertations in Brazil from 2000 to 2009. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 7, n. 7, p. 1–24, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/307. Acesso em: 21 nov. 2024.