A mapping of theses and dissertations about the History of Mathematics in Brazil: 1991 to 2008

Authors

Abstract

The aim of this article is to present an organization of the scientific production about the theme of History of Mathematics developed in Post-Graduate Programs in Brazil. The data were obtained from abstracts from dissertations and theses elaborated and defended from 1991 to 2008 that were found in the CAPES’ bank. This investigation allowed us to perceive that the predominant category was related to the history of mathematical concepts.

Keywords: Mathematics History. History of concepts. Scientific production in history of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARONI, Rosa Lúcia S; NOBRE, Sérgio. A pesquisa em história da matemática e suas relações com a educação matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. Cap.7, p.129-137

BRITO, Arlete de Jesus. Relações entre metodologia de Pesquisa em História da Matemática e utilização pedagógica dessa História nas aulas de Matemática. Proceedings ICME-8 satellite meeting of International Study Group on the Relations Between History and Pedagogy of Mathematics (HPM), Braga, Portugal, 1996.

CAPES. Banco de Teses. Disponível em: http://servicos.capes.gov.br/capesdw/. Acessado em 26/03/2010.

GUIMARÃES, J. A. C. O resumo como instrumento para a divulgação e a pesquisa científica. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n.1, p. 3-16, 2005.

MIGUEL, Antonio. Três estudos sobre História e Educação Matemática. 1993. 274p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 1993.

Published

2012-12-20

How to Cite

OLIVEIRA, Davidson; VIANA, Marger; SANTOS, Márcia. A mapping of theses and dissertations about the History of Mathematics in Brazil: 1991 to 2008. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 5, no. 5, p. 20–33, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/348. Acesso em: 22 jul. 2024.