A study of the discipline History of Education and contributions to teaching training in Brazil

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a01

Keywords:

Teacher Training, History of Education, University Education

Abstract

This study aimed to raise data regarding the presence of the History of Education discipline and its importance in teacher training courses in Brazil. From the point of view of the approach, it was decided to carry out a bibliographical research, based on the principles of historical research that is based on a vision of totality, as indicated by the critical historical conception. To achieve these claims, it relied on theorists such as: Saviani (2005), Gatti (2006), Carvalho (2005), Nunes (2006), Aranha (1996), Noronha (1998), Tanuri (2000), among others who understand that this is an essential discipline in teacher training courses. Given that it highlights issues that are essential to teacher education, it approaches and dialogues with components of the course curriculum. Their presence provides the future teacher with a greater foundation to discuss different historical moments and the educational organization in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Rudimar Serpa de. O Ensino de História e sua Historiografia. Revista Eletrônica da Ulbra são Jerônimo – v. 01, 2007.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação. São Paulo: Moderna, 1996.

ARRUDA, Maria Aparecida. História da Educação: ensino e pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 107-122.

BACELLAR, Carlos. Uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2005, p. 23-72.

BORGES, Bruno Gonçalves. GATTI JUNIOR, Décio. A disciplina História da Educação no Brasil: presença e formas de organização. IX Encontro Interno e VIII Seminários de Iniciação Científica. UFU, 2009.

BORGES, Bruno Gonçalves. GATTI JUNIOR, Décio. O ensino de História da Educação na formação de professores no Brasil atual. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.40, p. 24-48, dez. 2010.

BORGES, Vavy Pacheco. O que é história. 2ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: Ed. da UNESP, 1997.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Considerações sobre o Ensino de História da Educação no Brasil. In: GATTI Jr., Décio e INÁCIO FILHO, Gerando. (Org.). História da Educação em Perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas/SP: Autores Associados. Uberlândia/MG: Editora da Universidade Federal de Uberlândia. p. 33-45, 2005.

FENELON, Dea. Pesquisa em História: perspectiva e abordagens. In: FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1994, p. 117-136.

FERREIRA, Dirce Nazaré de Andrade; SCHWARTZ, Cleonara Maria; KROHLING, Aloisio. O método de ensino lancasteriano: Uma comparação entre a sala monitoral do the british school museum de hitchin, na inglaterra, e o regimento interno das aulas públicas das primeiras letras da província do espírito santo em 1871. História da Educação [online]. 2016, v. 20, n. 48 [Acessado 9 Junho 2021] , pp. 175-191. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2236-3459/41842>.

GATTI JUNIOR, Décio. Estudo sobre o processo de constituição do ensino e da pesquisa em História da Educação no Brasil. In: MORAIS, Christianni Cardoso; PORTES, Écio Antônio; ARRUDA, Maria Aparecida. História da Educação: ensino e pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 107-122.

GATTI JUNIOR, Décio. Percursos e desafios da pesquisa e do ensino de História da Educação. Uberlândia: EDUFU, 2007.

ISKANDAR, Jamil Ibrahim; LEAL, Maria Rute. Sobre positivismo e educação. Revista Diálogo Educacional. Curitiba. v. 3, n.7, p. 89-94, set./dez. 2002.

JÚNIOR, Dilceu Roberto Pivatto. MARXISMO E ENSINO DE HISTÓRIA: práxis do conhecimento e Formação do sujeito crítico-social. Revista Semina, V9 - n 1, 2010, publ. no 1º sem. 2011.

JÚNIOR, Marcílio Souza; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História das disciplinas escolares e história da educação: algumas reflexões. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 391-408, set./dez. 2005.

MANACORDA, Mário Alighiero. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MARTINS, Estevão de Rezende. Cultura, ciência, teoria e filosofia. Revista de Filosofia. Puplicado 30 de Agosto de 2004.

MATOS, Júlia Silveira. Tendências e Debates: da escola dos Annales à História Nova. Historiæ, Rio Grande, v.1 p.13-130, 2010.

NEVES, Fátima Maria. História da Educação no Brasil – Considerações historiográficas sobre a sua constituição. In: ROSSI, E. R.; RODRIGUES, E. & NEVES, F. M. (Org.) Fundamentos históricos da educação no Brasil. Maringá: EDUEM, 2005.

NORONHA, Olinda Maria. História da educação: sobre as origens do pensamento utilitarista no ensino superior brasileiro. Campinas/SP: Editora Alínea, 1998.

NUNES, Magda Soares. Políticas para a formação e profissionalização de professores para o ensino superior: a contribuição do PROSUP. Tese de Mestrado - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais: Belo Horizonte, 2006, p. 23-35.

RODRIGUES, Rosângela Silveira. Didática e educação de educadores: uma articulação dialética. Montes Claros: Unimontes, 2002, p.25-47.

SANFELICE, José Luiz; SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei. História da Educação: perspectivas para um intercâmbio internacional. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 1999.

SAVIANI, Dermeval. A situação atual da educação e a formação de professores para a educação básica no brasil. Conferência de abertura do XVII Seminário Internacional sobre formação de professores para o MERCOSUL – CONESUL. Porto Alegre, 3 de novembro de 2009.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação. v. 14 n. 40 jan./abr. 2009.

SAVIANI, Dermeval. História da História da Educação no Brasil: um balanço prévio e necessário. EcosS Revista Cientifica. São Paulo, v.10, nº especial, p.147-167, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Ensino, pesquisa e organização na formação do campo da História da Educação Brasileira. In. MONARCHA, Carlos. História da Educação Brasileira: formação do campo. 2ª ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2005, p.49-75.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, n. 14, maio-ago 2000, p. 61-88.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 61-68, maio/ago., 2000.

THOMPSON, E. P. A miséria da Teoria (ou um planetário de erros). Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

WARDE, Mirian Jorge. Contribuições da História para a educação. Em Aberto, Brasília, 1999. p. 3-11.

Published

2021-07-02

How to Cite

RODRIGUES, Mônica Soares; PEREIRA, Raimara Gonçalves; BRANDÃO, Viviane Bernadeth Gandra. A study of the discipline History of Education and contributions to teaching training in Brazil. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 14, no. 16, p. 1–21, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4226. Acesso em: 25 aug. 2024.