The epistemological roots of the Paulo Freire Method of Literacy

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a06

Keywords:

Method of literacy, Paulo Freire, Epistemology, Emancipation

Abstract

This article is the result of a master’s research in education developed within the Graduate Program in Education of the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó), whose main objective was to investigate the epistemological roots that influenced Paulo Freire in the elaboration of his method of literacy. Based on a qualitative approach, the study is based on a bibliographic research of Freire’s own writings and of scholars of his thought. The results indicate that Freire’s literacy method incorporated historical, political and social influences he experienced in the context of the Brazilian Northeast, where there were high rates of illiteracy, inequality and poverty. They attest that their method is not only about encoding and decoding letters and phonemes, but about educating people to perceive themselves as conscious subjects of their history and as agents of social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire.18 ed. São Paulo, Brasiliense. 1981.

DICKMANN, I. A formação de educadores ambientais: contribuições de Paulo Freire. 2015. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

FEITOSA, S. C. S. Método Paulo Freire: princípios e práticas de uma concepção popular de educação. Dissertação (Mestrado em Educação- Filosofia da Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 1999.

FREIRE, P. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. Revista de Cultura da Universidade do Recife, n.4, p. 4-22, Abr./Jun., 1963. Disponível em: (http://forumeja.org.br/df/sites/forumeja.org.br.df/files/est.univ_.pdf). Acesso em: 20 mar. 2021.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 10 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GADOTTI, M. Alfabetizar e conscientizar: Paulo Freire, 50 anos de Angicos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2014.

MACIEL, J. A fundamentação teórica do Sistema Paulo Freire. Revista de Cultura da Universidade do Recife, n. 4, p. 25-55, abr./ju. 1963. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/sites/forumeja.org.br.df/files/est.univ_.pdf. Acesso: 30 mar. 2021.

PELANDRÉ, N. L. Ensinar e aprender com Paulo Freire: 40 horas 40 anos depois. 3 ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2009.

SIMÕES, J. Educação crítica e seu método. São Paulo: Edições Loyola, 1981.

STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 2. ed., rev. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Published

2021-08-09

How to Cite

MACIEL, Jandrei José; CECCHETTI, Elcio; DICKMANN, Ivo. The epistemological roots of the Paulo Freire Method of Literacy. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 14, no. 16, p. 1–16, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a06. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4447. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê — Educação, Saberes Tradicionais e Populares