The essay as a form and the narrative as a method: encounters with Critical Theory and black feminism

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a07

Keywords:

Essay, Narrative, Experience, Critical Theory, Black feminism

Abstract

Abstract: Based on the thoughts of authors of the Frankfurt School Critical Theory, Theodor Adorno and Walter Benjamin, and of authors of black feminism, especially bell hooks and Patricia Hill Collins, this paper defends the essay and the narrative writing as an alternative to rigid forms of scientific production. Both the essay and the narrative, as they are deeply based on experience, better reflect the object and its historical transformations, as well as the corresponding subjective transformations. The hardening of science manifested in the use of ready-made essay writing formulas and in the reproduction of established methodologies can be identified with colonialism (capitalist, racist, patriarchal). The thinking developed by the Critical Theory and the authors of black feminism can act as different paths of resistance to be imitated and creatively recombined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. O ensaio como forma. In: _____. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.

ADORNO, Theodor W. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: _____. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003b.

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2006.

ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BELL HOOKS. Britannica, s. d. Disponível em: https://www.britannica.com/biography/bell-hooks. Acesso em: 1 jun. 2021;

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas, v. 1)

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade, v. 1: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, pp. 223–244, 1984.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, n. 5, pp. 7–41, 1995.

HOOKS, bell. Ain’t I a woman: black women and feminism. London: Pluto, 1990.

HOOKS, bell. Black looks: race and representation. Boston: South End, 1992.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1998.

LORDE, Audre. Sister outsider. Berkeley: Crossing, 2007.

NASCIMENTO, Rafael Baioni do. Solidão e formação, formação da solidão: reflexões teóricas sobre a possibilidade desprezada pela psicologia. Tese (doutorado) – Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo, 2014.

NASCIMENTO, Rafael Baioni do. Arte e formação: a dialética da emancipação cultural a partir de Theodor W. Adorno. Curitiba: Appris, 2021.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. RJ: Forense Universitária, 1999.

Published

2021-08-10

How to Cite

NASCIMENTO, Rafael Baioni do. The essay as a form and the narrative as a method: encounters with Critical Theory and black feminism. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 14, no. 16, p. 1–26, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a07. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4453. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê — Educação, Saberes Tradicionais e Populares