The tale Father against mother and the movie How much it costs or is it for kilo?: filosofical reflections against the continuity of the same in Brazil’s public education

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a12

Keywords:

Philosophy teaching, Public School, Inequalities, Politics and Education, Resistance

Abstract

Abstract: This article has as purpouse reflect about the history of philosophy teaching in Brazil and the current philosophy teaching Mass education and based on the Doutor Odilon Loures State School, in the city of Bocaiuva, Minas Gerais State, And third grade high school students of classes 1 and 2 of the mentioned school. In order to think It over, weekly meetings have been proposed for the students to think about history of the education in Brazil and how, in a mass education school, it could reproduce the same historical inequality. For this, literary and audiovisual resources have been used, as the narrative Pai contra mãe, by Machado de Assis (1906) to treat the social relationships matter guided by the inequality on enslaving period; the film Quanto vale ou é por quilo? (2005), from the diretor Sérgio Bianchi, for the philosophic analysis of established relations on nowadays society as a maintaining of historical inequality from slavery, but with a different approach. This research pursuits to show that the teaching of philosophy could think through the historical brazilian problems by the produced reflections on the nacional sphere, being literary or cinematographic, and the signicant changes may occur on an small context of a classroom and the stablished relationship made between teacher and student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Sílvio. Ensinar Filosofia: Um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura do. Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LEI 9394-96. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996 (DOU 23.12.96).

CARMINATI, Celso. O ensino de filosofia no II grau: do seu afastamento ao movimento pela sua reintrodução. A Sociedade de Estudos e Atividades Filosóficas/SEAF. Mestrado em Educação. Florianópolis, SC: CCE-UFSC, 1997.

CARTOLANO, Maria Teresa Penteado. Filosofia no ensino de 2º Grau. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

CARRILHO, Manuel Maria. Razão e transmissão da Filosofia. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da moeda, 1987.

CASARA, Rubens. Precisamos falar da “direita jurídica”. In.: GALLEGO, Esther Solano (org.). O ódio como política: a reinvenção da direita no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, Paulo, Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra – 29ª edição – 1987.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

REBOUL, Olivier. A doutrinação. São Paulo: Nacional/Edusp, 1980.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. In: Revista Brasileira de Educação. n. 23, mai/ago, 2003.

RODRIGO, Lidia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o Ensino Médio. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

SILVA, Mônica Ribeiro da. Teoria curricular e teoria crítica da sociedade: elementos para (re)pensar a escola. In: InterMeio - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v. 14, n. 28, p. 80-91, jul.-dez./2008.

Published

2021-08-11

How to Cite

BARBOSA, Ildenilson Meireles; AMORIM, Wanderley José Cardoso. The tale Father against mother and the movie How much it costs or is it for kilo?: filosofical reflections against the continuity of the same in Brazil’s public education. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 14, no. 16, p. 1–27, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a12. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4461. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê — Educação, Saberes Tradicionais e Populares