The memories of PIBID in the construction of teaching subjectivities: notes on the practices of public history taught.

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a11

Keywords:

Decolonial Pedagogy, Public History, Ethnic-racial education, Laws 10,139/2003 and 11,645/2008, PIBID

Abstract

Abstract: The article aims to analyze the construction of teaching subjectivities, crossed by emancipatory practices and approaches developed by collective actions between school subjects and Pibidian teams of the history course at the Federal University of Alfenas (UNIFAL) in public schools in that city, between 2014- 2017. The selected projects refer to those dedicated to living pasts, especially the themes of African, Afro-Brazilian and indigenous cultures, in reference to Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, whose curricular changes reformulated the Law of National Guidelines and Bases (LBDN). Our study is based on Taught Public History and decolonial pedagogy to think about subaltern themes in the prescribed and practiced curricula, such as the History of Africa and the historical protagonism of non-white subjects, as elements of decentering for the construction of historical consciousness and subjectivities of teachers in training. For this, we use the methodology of oral history, in addition to the qualitative analysis of reports, assessments of diagnoses and intervention projects by PIBID.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, Verena. Fontes Orais. Histórias dentro da História. In.: PINSKY, Carla (Org.) Fontes Históricas. 3ª Ed. São Paulo: Contexto, 2011, pp. 155-202.

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; MAUAD, Ana Maria; SANTHIAGO, Ricardo (Orgs.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo (SP): Letra e Voz, 2016.

ALMEIDA. Juniele Rabêlo; ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira (Orgs.). Introdução à História Pública. São Paulo (SP): Letra e Voz, 2012.

ANDRADE, Everardo Paiva de; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de. Trajetórias docentes e história pública: a construção de um acervo com narrativas de professores. In:

ALMEIDA, Juniele Rabêlo; MENESES, Sônia (Orgs.). História pública em debate: patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo (SP): Letra e Voz, 2018

ALMEIDA, Silvio Luiz. O que é racismo estrutural?. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BALLESTRIN, Luciana M. de A. Feminismos Subalternos. Estudos Feministas. V.25, n.3, 2007.

BAUMAN, Z. Identidade: Entrevista com Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editora, 2005.

BOURDIEU, P. Razões práticas. Sobre a teoria da ação. 8ª Ed. Campinas-SP: Papiros, 2007.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Sá da Costa, 1978.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. Em: LANDER, E (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires. CLACSO, 2005, pp. 55-70

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: V. 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2005.

ESCOBAR, Arturo. O lugar da natureza e a natureza do lugar: globalização ou pós-desenvolvimento. Em: LANDER, E (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, CLACSO, 2005, pp. 63-79.

FANNON, Frantz. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1968

FRAGO, Antonio Vinao. A história das disciplinas escolares. Rede Brasileira da História da Educação, Maringá, v. 8, n. 3 [18], 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 25ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALLEGO, Esther. (Org.). O ódio como política. A reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

GRINBERG, Keila. O mundo não é dos espertos: história pública, passados sensíveis, injustiças históricas. In.: História da Historiografia, v. 12, n. 31, 2019, p. 145-176.

GOMES, Nilma Lino. “Educação das Relações Raciais: Refletindo algumas estratégias de atuação. “ In.: MUNANGA, K. (org.) Superando o racismo na escola. 2ª Ed. Brasília: Ministério da Educação/SECAD, 2005, pp. 143-154.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteira, v. 12, n. 1, , abril-jan,2012, p 98-109.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. In. Educar, Curitiba, p. 131 – 150, 2006.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, 34, 2008, pp. 287-324.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de História. Entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

MUNANGA, Kabengele. “Teoria Racial e Relações Raciais no Brasil.” In.:Cadernos Penesb– Periódico do Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira – FEUFF. Niterói/RJ: UFF, 2010, pp. 169-204.

NÓVOA, Antonio. Entrevista: Professor se forma na escola. In. GENTILE, Paola, Revista Nova Escola, Publicado em: 01/05/2001. Disponível em http://acervo.novaescola.org.br/formacao/formacao-continuada/professor-seforma-escola-423256.shtml. Acesso em 23/06/2020.

PEREIRA, Nilton Mullet, PAIM, Elisson Antonio. “Para pensar o ensino de história e os passados sensíveis: contribuições do pensamento decolonial. In.: Revista Educação e Filosofia, v. 32, n 66, set/dez., 2018

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Em: LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, CLACSO, 2005, pp. 107-130.

ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. A ética da escuta: o desafio dos pesquisadores em História Oral. In.: Testimônios, Ano 4, nº 4, 2015, p.109-119.

ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. Ensino de História e a História Pública: os testemunhos da Comissão Nacional da Verdade em sala de aula. In.: Revista História Hoje, v. 8, n. 15, p. 89-110, 2019.

ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. História Pública: a comunicação e a educação histórica. Revista Observatório, v. 3, p. 41-65, 2017.

ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. O direito à memória: a história oral de mulheres que lutaram contra a ditadura militar (1964 - 84). Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 5, n.10, jul./dez. 2013. p. 108 – 132

ROVAI, Marta, BONI, Marcela. E. . Da fala à escrita: processos e procedimentos em busca da construção narrativa. História Agora, v. 9, p. 1-18, 2010.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica - Teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: UnB, 2001.

SANTHIAGO, Ricardo. História pública e autorreflexividade: da prescrição ao processo. Revista Tempo E Argumento, 10 (23), 286 – 309, 2018. https://doi.org/10.5965/2175180310232018286

SANTHIAGO, Ricardo. MAGALHÃES, Valéria. “Rompendo o isolamento: reflexões sobre história oral e entrevistas à distância. Revista Anos 90, Porto Alegre, v. 27, 2020, p. 1-18.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In.: SANTOS, B. & MENESES, M. P . (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-83.

SACRISTÁN, J. G. “Currículo e diversidade cultural”. In: SILVA, T.T. e MOREIRA, A. F. (Orgs.). Territórios contestados. Petrópolis: Vozes, 1995.

SAID, Edward W. Orientalismo. São Paulo: Cia das Letras, 2003, pp. 27-163

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o Subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. IN: CANDAU, Vera (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.

TARDIF, M. “Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério”. In.:Revista Brasileira de Educação, São Paulo, ANPEd, n.13, jan.fev.mar.abril de 2000, p.5-24.

Published

2021-08-12

How to Cite

DELFINO, Leonara. The memories of PIBID in the construction of teaching subjectivities: notes on the practices of public history taught. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 14, no. 16, p. 1–24, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a11. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4468. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê — Educação, Saberes Tradicionais e Populares