Como não nos tornamos professoras?

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a26

Keywords:

Memorial, Teacher training, Ideology

Abstract

Abstract: The present paper was written as a partial requirement for the evaluation of a discipline of the Graduate Program in Education at a public university in Brazil. At first, we make some considerations in order to explain why we did not build a memorial, thus, we emphasize the intersection between the neoliberal conception present in educational reforms and the post-modern ideology in Teacher Education. Next, we present, albeit in an introductory way, some notes on common expressions used by teachers when narrating their memories and, subsequently, we list some trajectories that we follow to some extent during part of our training process. Finally, we emphasize the need to understand the functionality of ideology, hiding determinations, naturalizing historical processes and, based on a fragmented understanding of reality, obstructing organizational actions that provide quality leaps for workers.

Keywords: Memorial. Teacher training. Ideology

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Author Biographies

Osvaldo Teodoro dos Santos Filho, Universidade do Estado de Montes Claros (UNIMONTES)

Professor de História efetivo na Rede Estadual de Educação Básica de Minas Gerais, graduado em História pela Universidade Federal da Bahia (UFBA),  mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). 

Leandro Luciano Silva Ravnjak, Universidade Estadual de Montes Claros

Advogado. Doutor em Educação pela FAE/UFMG. Mestre em Ciências Agrárias pela UFMG. Especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho. Especialista em Direito Público. Especialista em Gestão Integrada: Meio Ambiente, Saúde e Segurança do Trabalho. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unimontes. Docente do Curso de Direito da UNIMONTES. Docente do Curso de Direito do Centro Universitário FIPMoc - UNIFIPMoc.

Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação: Conhecimento e Inclusão Social em Educação FaE/UFMG. Mestre em Desenvolvimento Social pelo Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Social - PPGDS da Universidade Estadual de Montes Claros - (UNIMONTES) É professora efetiva do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual de Montes Claros. Membro da Diretoria da Regional Minas Gerais da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, triênio 2019-2021. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação (GEPEd) 

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Published

2021-10-25

How to Cite

TEODORO DOS SANTOS FILHO, O.; RAVNJAK, L. L. S.; NOGUEIRA DE CASTRO E ALMEIDA, S. P. Como não nos tornamos professoras?. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 14, n. 16, p. 1–13, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a26. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4605. Acesso em: 21 nov. 2024.