Protestantismo e Educação Social: uma análise histórica de iniciativas promovidas pela mais antiga instituição educacional presbiteriana do Brasil

Authors

DOI:

10.46551/ees.v14n16a18

Abstract

This article takes educational initiatives from Presbyterianism in Brazil as the object of a historical investigation focusing on the social field, promoting a debate on the social scope that Calvinist educational values ​​can have in the society in which they operate, especially discussed in the light of contemporary concepts linked to the area of ​​Social Education. It presents a contextualization of the initiatives that are the object of study, and that are linked to the oldest educational institution of Protestant origin in the country, the International College, which, due to a geographic change in location, was renamed Instituto Evangélico de Lavras, now Institute Presbyterian Gammon, with the dismemberment of the Superior School of Agriculture in 1963, later generated the University Federal of Lavras. The time frame of the research is linked to the initial decades of insertion of Presbyterianism with its educational initiatives in the interior of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CRESPIN, Jean. A Tragédia da Guanabara: a história dos primeiros mártires do cristianismo no Brasil. São Paulo: Cultura Cristã, 2007.

DAGAMA, J. F. A Brief Account of the Great Empire of Brazil our Mission Work and its presente needs. Jacksonville: Illinois, 1882.

DIAS, João Castanho. A Terra Prometida de Lavras. São Paulo: Editora Barleus, 2009.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. 17 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2002.

FERREIRA, Wilson Castro. Calvino: Vida, Influência e Teologia. Campinas SP: LPC, 1990.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GADOTTI, Moacir. Educação Popular, Educação Social, Educação Comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Scielo n 4 vl 2, 2013. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cips/n4v2/13.pdf

GAMMON, Clara. Assim Brilha a Luz: A vida de Samuel Rhea Gammon. São Paulo: Editora Cultura Cristã, 2003.

GAMMON, Samuel R. The Evangelical invasion of Brazil; Or, a half century of evangelical mission in the land of the southern cross. 2ª ed. Memphis: General Books, 2010;

GARCEZ, Benedicto. Mackenzie. São Paulo: Casa Editora Presbiteriana, 1970;

GONZÁLEZ, Justo L. História Ilustrada do Cristianismo: a era dos reformadores até a era inconclusa. Vol 2. São Paulo: Vida Nova, 2011.

GRUPO Escolar. Vida Escolar. Lavras, ano I, n° 2, 15 de mai. 1907

HACK, Osvaldo Henrique. Protestantismo e Educação Brasileira. São Paulo: Cultura Cristã, 2000.

HUNNICUTT, Benjamim Harris. Origem da Escola de Agronomia de Lavras. O Agrário. Lavras MG, ano XII, n. 52, set. 1958

HUNNICUTT, Benjamim Harris. Correspondência pessoal à Mesa de Curadores do Instituto Evangélico. Lavras, 2 dez. 1921. Pasta de arquivo: Correspondências. Acervo Pró-Memória

INSTITUTO EVANGÉLICO DE LAVRAS. Prospecto do Instituto Evangélico. Lavras: Typografia do Ginásio de Lavras, 1908.

INSTITUTO Evangélico. Vida Escolar. Lavras, ano II, nº23, 1 de jun. 1908;

INSTRUCÇÃO Primaria Gratuita . O Caracter. Lavras, p.2, 18 de ago. 1895.

JÚNIOR, Lincoln Etchebèhére et. al. . Educação e Filantropia na Cidade de São Paulo, no final do século XIX e primeiras décadas do século XX; um estudo da obra do conde José Vicente de Azevedo no Bairro do Ipiranga. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 22, p. 155-181, Maio/Ago 2007

KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

LÉRY, Jean. Viágem a Terra do Brasil. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército – Editora, 1961.

MEIRA, José Normando Gonçalves. Ciência e Prática: Ensino Agrícola na Educação Presbiteriana em Minas Gerais (1908-1938). 2009. 222 f. Tese (Doutorado EHPS – História da Educação) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2009.

MENDES, Marcel. Tempos de Transição: a nacionalização do Mackenzie e sua vinculação eclesiástica. São Paulo: Editora Mackenzie, 2016.

OLIVEIRA, Guilherme Ferreira. Para a glória de Deus e para o progresso dos homens: pensamento missionário norte americano e representações de Brasil a partir de The evangelical Invasion (1910), de Samuel Rhea Gammon. 2014. 198f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em História) – Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei MG;

PEREIRA, Jardel Costa. O Moderno no progresso de uma cultura urbana, escolar e religiosa e a educação secundária do Instituto Presbiteriano Gammon (1892-1842). 2014. 190 f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação Escolar – Faculdade de Ciências e Letras) Universidade Estadual de São Paulo, Araraquara SP;

QUINTANA, J. Mª. Antecedentes Históricos de la Educación Social. In: PETRUS, A. (Coord.) Pedagogía Social. Barcelona, Ariel. 1997 p.71-73

REZENDE, Lucas Pereira. O Ensino de Laticínios nos Primórdios da Universidade Federal de Lavras (1908-1938). 2017. 165 f. Dissertação (Mestrado EAHC – Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017.

RIBEIRO, Domingos. Origens do Evangelismo Brasileiro. Rio de Janeiro: Est. Graph. Appolo, 1937.

RIBEIRO, João. História do Brasil. 9ª ed. São Paulo: Livraria Francisco Alves, 1920.

ROSSI, Michele Pereira da Silva. Dedicado à Glória de Deus e ao progresso humano: a gênese protestante da Universidade Federal de Lavras – UFLA (Lavras, 1892-1938). 2010. 285f. Tese (História e Historiografia da Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia MG.

SALVADOR, Frei Vicente do. História do Brasil (1500-1627). São Paulo: Edições Melhoramentos, 1975.

SOUZA NETO, João Clemente. Pedagogia Social: a formação do educador social e seu campo de atuação. Cadernos de Pesquisa em Educação PPGF /UFES. Vitória, v. 16, n. 32, p. 29-64. Jul/Dez 2010. Disponível em https://periodicos.ufes.br/educacao/issue/view/336. Acesso jan. 2018.

TRILLA, Jaume. La educación fuera de la escuela. Barcelona: Ariel, 1996

UM PROJECTO Util. O Municipal. Lavras, nº4, 9 de fev. 1902.

VILELA, Marcio Salviano. A Formação Histórica dos Campos de Santa’Ana das Lavras do Funil. Lavras: Editora Indi, 2007

Published

2021-10-20

How to Cite

PEREIRA REZENDE, L.; MENDES, M. . Protestantismo e Educação Social: uma análise histórica de iniciativas promovidas pela mais antiga instituição educacional presbiteriana do Brasil. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 14, n. 16, p. 1–21, 2021. DOI: 10.46551/ees.v14n16a18. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4668. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê — Protestantismo e Educação no Brasil e América Latina