Incidence of Philanthrocapitalism in Education — bibliometric study based on the CAPES theses and dissertations database and scientific articles on the Scielo portal
DOI:
10.46551/ees.v15n17a06Keywords:
Privatization, Philanthrocapitalism, Venture Philanthropy, Philanthropy, PhilanthropicAbstract
This paper is the result of a bibliometric survey on the performance of philanthrocapitalism in Brazilian basic education, stages - elementary and secondary - based on academic production - Theses and Dissertations (Academic Masters) - from the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Higher Level, and scientific articles in the Portal Scientific Electronic Library Online (Scielo). The survey, on both bases, was obtained by the descriptors “philanthrocapitalism”, “venture philanthropy”, “new philanthropy” , “philanthropy”, "philanthropy" "philanthropist" and "philanthropic”. The analysis of the abstracts was based on Adrião, 2015; Adrião and Domitiano, 2018; Robertson and Verger, 2012; Ball and Olmedo, 2013. The main result is that no specific research was located on philanthrocapitalism in education in BRAZIL, based on the criteria of this survey, however there is evidence of its role in public education.
Keywords: Privatization. Philanthrocapitalism. “Venture Philanthropy”. Philanthropy. Philanthropic.
Downloads
References
ADRIÃO, T. Dimensões da privatização da educação básica no Brasil a partir de 1990: um diálogo com a produção acadêmica. 2015. 227f. Tese (Livre-Docência), Universidade Estadual de Campinas.
ADRIÃO, T. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2018.
ADRIÃO, T. Atores privados na educação pública paulista: relação duradoura e melhorias pouco evidentes. In: VENCO, Selma; BERTAGNA, Regiane; GARCIA, Teise. (Org.). Currículo, gestão e oferta da educação básica brasileira: incidência de atores privados nos sistemas estaduais das regiões Nordeste e Sudeste (2005-2018). 1ed.Sao Carlos: Pedro & João Editores, 2021, v. 3, p. 357-394.
ADRIÃO, Theresa e DOMICIANO, Cassia A. A Educação Pública e as Corporações: avanços e contradições em uma década de ampliação de investimento no Brasil. Currículo sem fronteiras, V. 8, n. 3, p. 1-17 – 2018.
ARAÚJO, Stephanie Barros. Filantropia empresarial e educação brasileira no contexto da crise estrutural do capital: a Fundação Bradesco no centro do debate.2016.177f. Dissertação (Mestrado em EDUCAÇÃO) - Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ, Fortaleza.
AVILA, Carolina Machado de. GOVERNANÇA FILANTRÓPICA NAS REDES ESTADUAIS DE ENSINO: A SOCIEDADE CIVIL ORGANIZADA E A POLÍTICA DE EDUCAÇÃO INTEGRAL'. 2020. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas-SP .
BALL. Stephen J.; OLMEDO, Antonio. A ‘nova’ filantropia, o capitalismo social e as redes de políticas globais em educação. In: PERONI, Maria Vidal. (Org.) Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Liber Livro, 2013. p. 33 - 47.
BISHOP, M.; GREEN, M. Philanthrocapitalism: How giving can save the world..Bloomsbury Press, 2009.
CAPES – Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. [online]
COOL, Liana de Vargas Nunes. Um governo dentro do governo: a articulação político-empresarial da organização da sociedade civil comunitas e o caso da parceria com o município de Pelotas (RS). 2020. 157 f. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Universidade Federal de Pelotas. Pelotas.
ESPINOSA, Betty Ramona Solano. Redes empresariais na política educacional: os casos do Brasil e da Colômbia. 2017. 180f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Formação Humana) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
FERREIRA, N.S.A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v.23, n.79, p. 257-272, ago. 2002.
MARTINS, Áurea Peniche. Educação e Responsabilidade Social Empresarial (RSE) : o Projeto Trilhas, do Instituto Natura, na Rede Municipal de Ensino de São Miguel do Guamá/PA . 2018. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Pará. Belém.
RAVELLI, Ana Paula Xavier et al. A produção do conhecimento em enfermagem e envelhecimento: estudo bibliométrico. Texto & Contexto - Enfermagem [online]. 2009, v. 18, n. 3.
ROBERTSON, Susan e VERGER, Antoni. A origem das parcerias público-privada na governança global da educação. Educação & Sociedade [online]. 2012, v. 33, n. 121 [Acessado 23 set. 2021], p. 1133-1156.
SCIELO - Scientific Eletronic Library On Line. [online]
SILVA, Maria Vieira; DINIZ, Paulo Vinícius Lamana. Enredamentos históricos da participação da esfera privada na questão social e no setor educacional. Educação & Sociedade [online]. 2014, v. 35, n. 126 [Acessado 22 out. 2021] , p. 43-59.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.