Business reform in Minas Gerais: towards the privatization of public education

Authors

DOI:

10.46551/ees.v15n17a05

Keywords:

Business Reform, Public Education, Privatization

Abstract

The present work aims to analyze proposals and actions for Minas Gerais education, in the Government of Romeu Zema Neto (2019-2022), related to improving the quality of education in Minas Gerais. To this end, it starts from the following question: to what degree can these proposals and actions lead to the privatization of public education in the State? In the search for answers, a bibliographic and documentary research was carried out, as well as an analysis of the document “Liberdade Still Que Tardia” and other documents and materials published in official government portals, such as “Agência Minas” and “Transparência”. In the actions implemented, it is possible to identify a managerial logic that seeks to meet political, economic and educational demands based on a market paradigm of minimizing the role of the State in the face of social demands, increasingly enhancing the triad of accountability, meritocracy and privatization.

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Author Biographies

Maria Simone Ferraz Pereira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutora em Educação. Professora Titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (FACED/UFU). Minas Gerais, Brasil. E-mail: msimonefp@ufu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7009-7571.

Lucia de Fátima valente, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutora em Educação. Professora Titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (FACED/UFU). Minas Gerais, Brasil. E-mail: valentelucia@ufu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1228-5643.

Vanyne Aparecida Franco Freitas, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutoranda em Educação e em Administração. Minas Gerais, Brasil. E-mail: vanyne@ufu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2937-9344.

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Published

2022-06-30

How to Cite

FERRAZ PEREIRA, M. S.; DE FÁTIMA VALENTE, L.; APARECIDA FRANCO FREITAS, V. Business reform in Minas Gerais: towards the privatization of public education. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 15, n. 17, p. 1–18, 2022. DOI: 10.46551/ees.v15n17a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/4922. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê — Privatização da Educação Brasileira: ações mercantis e financeiras na definição das políticas públicas