Geography and the Exercise of Fieldwork: Report of a Future Teacher's Experience

Authors

DOI:

10.46551/ees.v16n18a08

Keywords:

Fieldwork, Geomorphology, Teacher Training, Caves of Peruaçu/MG

Abstract

The objective of this paper is to briefly present the experience of the fieldwork carried out in 2019, from the proposal of the Geomorphology discipline, of the undergraduate course in Geography, at the State University of Montes Claros (UNIMONTES - Minas Gerais, Brazil). The methodology used was a bibliographic review and the presentation of an experience report. The realization of geographic fieldwork is relevant, since such exercise promotes the immersion of the student in different socio-environmental realities, promoting the transposition of theory and practice, thus contributing to the teaching education in a critical and dynamic way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rahyan de Carvalho Alves, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

Doutor em Geografia. Professor da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Montes Claros, Minas Gerais, Brasil. E-mail: rahyancarvalho@yahoo.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7225-5959.

 

Vanessa Tamiris Rodrigues Rocha, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Montes Claros, Minas Gerais, Brasil. E-mail: vanessatamiiris@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8223-2785.

References

BARBOZA, Brenda Swyly Souza; RODRIGUES, Havner Mendonça. Prática de ensino: A importância da aula de campo em disciplinas acadêmicas para formação docente em geografia. In: Anais do XVIII Encontro Nacional de Geógrafos, 2016, p.1-16, São Luiz/Maranhão.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Movimentos fora da sala de aula: o trabalho de campo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos, TONINI, Ivaine Maria; KAERCHER, Nestor. André; COSTELLA, Roselane Zorden (Orgs.). Movimentos no ensinar Geografia: rompendo rotações. Porto Alegre: Evangraf, 2015.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

PARQUE NACIONAL CAVERNAS DO PERUAÇU. ICMbio, 2019. Disponível em: http://www.icmbio.gov.br/portal/visitacao1/unidades-abertas-a-visitacao/8642-o-parque-nacional- cavernas-do-peruacu. Acesso em: 15 de jun. de 2019.

PLANO DE MANEJO: ANÁLISE DA UC. ENCARTE 3. ICMbio, 2018. Disponível em: http://www.icmbio.gov.br/portal/images/stories/docs-planos-de-manejo/ parna_cavernas_peruacu_pm_enc3.pdf . Acesso em: 17 de jun. de 2019.

SANCHES, Fabio de Oliveira. O Trabalho de Campo e Análise da Paisagem: proposta metodológica no Parque Nacional de Itatiaia. In: Revista Brasileira de Geografia, Recife, v. 4, nº 4, p. 857-871, 2011.

TRICART, Jean. Principes te méthodes de la Géomorphologie. Paris: Masson, 1965.

Published

2022-06-30

How to Cite

ALVES, R. de C.; TAMIRIS RODRIGUES ROCHA, V. Geography and the Exercise of Fieldwork: Report of a Future Teacher’s Experience. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 16, n. 18, p. 1–13, 2022. DOI: 10.46551/ees.v16n18a08. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/5011. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Publicação contínua

Most read articles by the same author(s)