Study and analysis of the implementation process of the Political-Pedagogical Project of the school located in the Quilombola Community of Agreste

Authors

  • Ana Paula Silva Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Maria Ide Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Abstract

This article is the result of research, held in a school located in a Quilombola ommunity. The study aimed to study and analyze the implementation of the Political Pedagogical Project of the school. For this, we performed literature search, records and interviews trying to understand how to deploy the implementation of the PPP. as the local reality is expressed in the proposal of the document in question and also, if the actions that were proposed are developed in practice teaching the school. This work allowed the understanding of the Political Pedagogica Project as a theoretical and practical work of teaching, and contributions and barriers to implementation of the school.

Keywords: Pedagogica Political Project. Quilombola school. Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADBALLA. M. FB. A construção do Projeto Político-Pedagógico e a formação permanente dos professores: possibilidades e desafios. In: VEIGA. I. P. A (Org.). Quem sabe faz a hora de construir o Projeto Político-Pedagógico. Campinas: Papirus, 2007. p. 153-173.

BARROSO. João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, N.S. C (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências. novos desafios. São Paulo: Cortez. 2006, p.11-32.

BU'ITURA. I. M. Projeto Político-Pedagógico: concepção que se define na práxis. Passo Fundo: UPF. 2005.

FAGUNDES. M.C.V. A Implementação do Projeto Político-Pedagógico. In: VEIGA, I. P. A (Org.). Quem sabe faz a hora de construir o Projeto Político-Pedagógico. Campinas: Papirus, 2007, p. 65-88.

GANDIN. Danilo. Prática do planejamento participativo: na educação e em outras instituições, grupos e movimentos dos campos cultural, social, político, religioso e não govemamental. Petrópolis: Vozes, 2000.

GENTILE, Paola. África de todos nós. Revista Nova Escola, n. 187. 2005, p. 42-49.

LUDKE, Menga: MARLI, E. D. A. André. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARTINS, Rosilda Baron. Educação para a cidadania: o Projeto Político-Pedagógico corno Elemento Articulador. In: VEIGA. I. P. A. (Org.). Escola: espaço do Projeto Político-Pedagógico. São Paulo: Papirus, 2006.

PARO, Vitor Henrique. Gestão escolar. democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática. 2007. p. 49-73.

TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: processo de ensino-aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico da Escola. São Paulo: Editora Libertad, 2000.

VEIGA, I. P. A. Perspectivas para reflexão em tomo do Projeto Político-Pedagógico. In: VEIGA, I. P. A.; RESENDE, L. M. G. (Org.). Escola: espaço do Projeto Político-pedagógico. São Paulo: Papirus, 2006.

Published

2009-12-20

How to Cite

SILVA, Ana Paula; IDE, Maria. Study and analysis of the implementation process of the Political-Pedagogical Project of the school located in the Quilombola Community of Agreste. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 2, no. 2, p. 51–83, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/508. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)