Teaching activity and the development of a culture of thinking: a project for reading and producing texts

Authors

  • Luiz Ribeiro Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG)

Abstract

This article intends to present and to argue some theoreticians assumptions related to the Pedagogy of the Understanding. First it will be posted some basic concepts related to he culture and the language of thinking. Such concepts are essential when we intend to search answers for what it is understood as to teach for the understanding and on what to make to transform the classroom into a culture of thinking. To base these theoreticians assumptions, a project of reading and production of texts will be analyzed, that, is presumed, was developed in accord with the presented theory.

Keywords: Pedagogy of the Understanding. Reading. Production of texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

BLYTHE, Tina et al. La enseñanza para la comprensión: guia para el docente. Buenos Aires: Paidós, 2004.

BRASIL, MEC/SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

CAFIERO, Delaine. A construção da continuidade temática por crianças e adultos: compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas. (Tese de Doutorado). Instituto dos Estudos da Linguagem da UNICAMP, 2002.

DAN, Hull. Abra sua mente e você estará abrindo as portas do futuro. Waco, Texas: Center for ocupational research and development, 1999.

GRIPP, Glicia Salviano. Educação e cognição: como ensinar a pensar. Curso de especializaçaõ Didática e Tecnologia do Ensino Superior. Módulo 2, v. 1, set. 2005. Material disponível em CDROM.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. 2003. In: DIONISIO et al. (Org.). Gêneros Textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

MINISTERIO DA EDUCACAO. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOSE PESQUISAS EDUCACIONAIS ANISIO TELXEIRA. Matriz de referência para o ENEM 2009. Disponível em: http://www.enem.inep.gov.br/Enem2009_matriz.pdf. Acesso em: maio 2009.

PERKINS, David N. La escuela inteligente: del adestramiento de la memoria a la educación de la mente. Barcelona: Editorial Gedisa, 2003.

TISHMAN, Shari; PERKINS, David N; JAY, Eileen. A cultura do pensamento na sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 1999.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

2009-12-20

How to Cite

RIBEIRO, L. Teaching activity and the development of a culture of thinking: a project for reading and producing texts. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 2, n. 2, p. 187–205, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/516. Acesso em: 24 nov. 2024.