Discourse, power and teaching practices: purposes of contemporary education in the current context

Authors

  • Florisbete Silva Faculdades Integradas do Extremo Sul da Bahia

Abstract

The present work makes a quarrel on the relation between speech and practical pedagogical in the public school, analyzing the action of the educator in the formation of the citizen capable to promote transformations in the way where lives, conscientious of his participation in the fight against the coercitive speeches. The objective is to analyze if pedagogical practical of the professors of public schools in the City of Porto Seguro form participant citizens of the construction and/or social environment transformation or perpetuate the authoritarianism and accommodation. For in such a way, we use the research of field with qualitative boarding, choosing the half-structuralized interview as instrumentof collect of data, through which weverify a concern, on the part of the educators, with the formation of the critical citizen, although the constant challenges in the pertaining to school space.

Keywords: Education. Speech. Practical pedagogical. Politics formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 11 ed. Sado Paulo: Cortez, 2000.

GIROUX, H. A. Praticando estudos culturais nas faculdades de educação. 4. ed. In: SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 85-103.

GIROUX, H. A.; SIMON, R. Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. 5. ed. In MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (Org.) Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2001. p. 93-124.

KELLNER, D. Lendo imagens criticamente: em direção à uma pedagogia pós-moderna. 4. ed. In SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 104-131.

Published

2009-12-20

How to Cite

SILVA, Florisbete. Discourse, power and teaching practices: purposes of contemporary education in the current context. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 2, no. 2, p. 223–239, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/518. Acesso em: 22 jul. 2024.