National Pact for Right Literacy: the contributions of mathematic games to developing learning children in early years
Abstract
The present work had as theoretical basis to discuss the contributions that mathematical games have to the education of children of the Early Years of Elementary School. We sought to answer: What are the contributions of mathematical games, through the National Pact for Literacy at the Right Age, to the development of learning for children in the Early Years of Elementary School? A bibliographic research with a qualitative approach was used, and the questionnaire as a data collection instrument in the field research. The field for data collection was a state school of the city of Januária (MG). It is concluded that in the application of mathematical games, there are barriers arising from the lack of resources and time for its development and application. However, it was evident that, even in the midst of the difficulties encountered, teachers insist on working with children, making it a concrete and effective resource.
Keywords: Mathematics. Games. National Pact for Right Literacy (PNAIC).
Downloads
References
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 3. ed. São Paulo: IME/USP, 1998.
BRASIL. Decreto-Lei nº 43/89 de 03 de fevereiro. Brasília: MEC, SEB, 1989.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases nº 9394/96. Brasília, DF: MEC, 2006.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Jogos na Alfabetização Matemática / Ministério da Educação, Secretaria de Edu¬cação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: O Brasil do futuro com o começo que ele merece. Ministério da Educação, Secretaria de Edu¬cação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL. Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: Fascículo de matemática. Ministério da Educação, Secretaria de Edu-cação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2008.
D’AMBROSIO. Ubiratan. Da realidade à ação: reflexão sobre Educação e Matemática. 4. ed. São Paulo: Summus, 1986.
D’AMBROSIO. Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campina: Papirus, 1996.
GANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade de Campinas. Campinas.
GANDO, Regina Célia. O jogo na educação: aspectos didático-metodológicos do jogo na educação matemática. Unicamp, 2001.
KAMII, C.; DEVRIES, R. Jogos em grupo na educação infantil: implicações da teoria de Piaget. São Paulo: Trajetória Cultural, 1991.
LIMA, José Milton. O jogo como recurso pedagógico no contexto educacional. São Paulo: Cultura Acadêmica: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação, 2008.
MAYER, R. Pensamiento, Resolución de Problemas y Cognición. Traducido por Baravalle, G. Barcelona: Paidós, 1986.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O jogo e a construção do conhecimento matemático. Série Idéias n. 10, São Paulo: FDE, 1992. p. 45-53.
MOURA, Paula Cristina. VIAMONTE, Ana Julia, Jogos matemáticos como recurso didático. 2005.
NÓVOA, A. (Org.) Os professores e sua formação. Lisboa: DOM Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Maria Marly. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.
ROSSETTO JÚNIOR, Adriano José Rossetto. Jogos Educativos: estrutura e organização da prática. 5 ed. São Paulo: Phorte, 2009.
SÁ, António César. A Aprendizagem da Matemática e o Jogo. Revista Noesis, n. 35, p. 10-13, 1995.
SILVA, A.F. & KODAMA, H.M.Y. Jogos no Ensino da Matemática. II Bienal da Sociedade Brasileira de Matemática, UFBA, 24 a 25 de outubro 2004, In anais, 2004.
SOUZA, Júlio Cézar de Mello e. Matemática divertida e curiosa. 25. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.