Darcy Ribeiro (1922-1997): University and self-propelled nation project
DOI:
10.46551/ees.v16n18a02Keywords:
Darcy Ribeiro, Brazilian university, nation project, reflex modernization, university in the Bolsonaro governmentAbstract
: In the framework of the 100th anniversary of Darcy Ribeiro's birth (1922-
2022), the article revisits the work The necessary university through a reading questioned
by the challenges of the public university, especially the federal universities in the
Bolsonaro government. It highlights the inseparability between the struggles for
university reform in the 1960s and the process of the Brazilian revolution, in which great
intellectuals such as Ribeiro stood out. It points out student protagonism based on the
tradition of the struggles of Córdoba, 1918, as well as regarding the determinants of
university reform. It emphasizes the defense of the university's ethical-political
commitment to a self-propelled project of a nation built with poor people. In the end, it
synthesizes guiding principles of the necessary university.
Downloads
References
AZEVEDO, G. Darcy Ribeiro. In: Rebeldes brasileiros: homens e mulheres que desafiaram o poder. v. 2. São Paulo: Casa Amarela, 2002.
BOMENY, H. Darcy Ribeiro: sociologia de um indisciplinado. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2001a.
BOMENY, H. Os intelectuais da educação. RJ: Jorge Zahar Editores, 2001b.
DREIFUSS, R. 1964 – A conquista do Estado. Ação política, poder e golpe de classe. Petrópolis (RJ): Vozes, 1981.
FARIA, L. C. América Latina e o direito à educação republicana: memórias e fazimentos de Darcy Ribeiro. In: MARTINS, P.; MUNTREAL, O. O Brasil em evidência. Rio de Janeiro: FGV, 2012. p. 138-151.
FERNANDES, F. Universidade brasileira: reforma ou revolução. SP: Expressão Popular, 2020.
FERNANDES, F. A revolução burguesa no Brasil. Um ensaio de interpretação sociológica. 2ª. ed., Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
FUNDAÇÃO DARCY RIBEIRO. Político, s/d. Disponível em: http://fundar.org.br/politico/. Acesso: 20/07/22).
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere, V. 2 (Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Tradução e edição Carlos Nelson Coutinho. (5a edição). RJ: Civilização Brasileira, 2010.
HOBSBAWM, E. A Era dos Extremos. São Paulo: Cia das Letras, 1997.
INSTITUTO SAGRES. Projeto de Nação – Cenário Prospectivos Brasil 2035 – Cenário Foco – Objetivo, Diretrizes e Óbices. Brasília, 2022, 102 p. ISBN: 978-85-53117-02-4. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2022/05/projeto-de-nacao-fev-2022.pdf. Acesso em junho de 2022.
LEHER, R. Universidade e heteronomia cultural no capitalismo dependente. RJ: Consequência, 2018.
LEHER, R. Darcy Ribeiro e a universidade (cada vez mais) necessária. Revista Interinstitucional Artes De Educar. v.3, 2017.
MANNHEIM, K. O problema da intelligentsia. In: MANNHEIM, K. Sociologia da cultura. SP: Perspectiva/EDUSP, 1974.
MATOS, S. C. M. Darcy Ribeiro e educação em tempo integral: processo civilizatório à frente de seu tempo. In: LEITE, L. H. A. e CARVALHO, L. D. Anais do I Seminário Internacional de Educação Integral: observando realidades e construindo compromissos / – Belo Horizonte: UFMG – Faculdade de Educação, 1ª edição, 2015.
MIGLIEVITH-RIBEIRO, A. Darcy Ribeiro e a UnB: intelectuais, projeto e missão. Revista Ensaio, 25, 2017.
PRESTES, A. L. Da “declaração de março” de 1958 à renúncia de Jânio Quadros: as vicissitudes do PCB na luta por um governo nacionalista e democrático. Crítica Marxista, Campinas/São Paulo, n . 32, p .147-174, 2011.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LEHER, Roberto; SETUBAL, Mariana (org.). Pensamento Crítico e Movimentos Sociais: diálogos para uma nova práxis. São Paulo: Cortez, 2005. p. 35-95.
RIBEIRO, D. A universidade necessária. RJ: Paz e Terra, 1969.
RIBEIRO, D. O dilema da américa latina estruturas de poder e forças insurgentes, 4a Edição, Petrópolis: Editora Vozes Ltda.1988
SALMERON, R. A. A universidade interrompida – Brasília 1964-1965. Brasília: Ed. UnB, 1999.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.