The importance of the pedagogical practice of the Specialized Educational Assistance teacher in the early years of elementary school

Authors

  • Tatiane Novais Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Maria Mota Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Abstract

This research aimed to analyze the importance of the pedagogical practice of the teacher of Specialized Educational Attendance (AEE) in the Early Years of Elementary School. A qualitative bibliographic investigation was carried out, where the data were collected through a questionnaire and observations, as a characterization of the field research. We sought to answer the following question: what is the importance of the pedagogical practice of the teacher of Specialized Educational Assistance in the early years of elementary school? The field for collection was a state school in the city of Januária (MG). It concludes that the importance of an ESA teacher for the development of the student with SEN is fundamental, since it enables the educating a quality inclusive education and not only its insertion in the school environment, but respects mainly the right of the student with disabilities to have a Care Educational Specialist that will meet your difficulties with your help.

Keywords: Inclusive education. Publics Polity. Specialized Educational Attendance. Teacher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica, Ministério da Educação - MEC, SEESP, 2001.

BRASIL. SEE/MEC, Educação Inclusiva, Documentos Subsidiário: Á Política de Inclusão, Brasília, 2005.

BRASIL. SEE/MEC, Educação Infantil, Saberes e Práticas da Inclusão: Dificuldades de Comunicação e Sinalização, Surdo cegueira / Múltipla Deficiência Sensorial, Brasília, 2006.

BRASIL. SEE/MEC, Inclusão: Revista da Educação Especial, V.5, nº 2 (Julho/Dezembro), Brasília, 2010.

BRASIL. SEESP / SEED / MEC, Atendimento Educacional Especializado: Aspectos Legais e Orientação Pedagógica, Brasília/DF, 2007.

ESPÍRITO SANTO. Diretrizes da Educação Especial na Educação Básica e Profissional para a rede Estadual de Ensino do Espírito Santo, Educação Especial: Inclusão e Respeito a Diferença, 2ª Edição, Vitoria/ES, 2011.

FACÍON J. R. Exclusão Escolar e suas implicações: Curitiba. Ibpex, 2015.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér, Igualdades e Diferenças nas Escolas: Olhares de Futuras Pedagogas, UNICAMP, Fe, 2007.

MINAS GERAIS. Conselho Estadual de Educação. Parecer 1132/97, In. Manual do Secretário de Estabelecimento de Ensino de Educação Básica. Belo Horizonte: Editora Lâncer, 2001, p. 619-635.

MIRANDA, Terezinha Guimarães, FILHO, Teófilo Alves Galvão, O Professor e a Educação Inclusiva: Formação, Práticas e Lugares, EDUFVA, Salvador, 2012.

MITTLER, Peter. Educação Inclusiva: Contextos Sociais. Editora: Artmed, São Paulo, 2003.

SASSAKI, Romeu Kazumi, A construção da Acessibilidade, São Paulo, Setembro de 2012.

Published

2018-06-20

How to Cite

NOVAIS, T.; MOTA, M. The importance of the pedagogical practice of the Specialized Educational Assistance teacher in the early years of elementary school. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 11, n. 12, p. 51–67, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/609. Acesso em: 21 nov. 2024.