The social practice of writing: a literacy perspective

Authors

  • Célia Oliveira Secretaria Municipal de Educação de Montes Claros
  • Rose Ribeiro Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Abstract

The present study aims to discuss the conception of literacy, the condition of individual and social use of reading and writing skills in their individual and social funcionality in and out of school, focusing on writing, its function and production. So we seek to answer the question; what factors interfere in children´s writing, specifically the 5th year of elementar school of the Municipal School Alfonso Salgado, that make it impossible the interaction between the social practice of writing and the perspective of literacy? The research is based on Applied Linguistics to the theoretical assumptions of Kleiman (1995), Soares (2006) e Kato (1988) among others who observe and analyze literacy and writing. We start from the hypothesis that the social relationship of writing, with the school, should be able to place the individual as a subject that particpates in the action of learning, realizing its funcionality in difeferent school and non-school contexts. The data were collected from the applicatin of activities developed in the project Alphabetization and Literacy: Reading and writing of the PIBID, attending students who presents difficulties in the acquisition of reading and writing skills.

Keywords: Writing. Social practice. Literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOSO, Cancionila Janzkovski. A escrita e o outro/interlocutor no dizer das crianças. In: ROSING, Tânia M. K.; SCHOLZE, Lia (Org). Teorias e práticas de letramento. Brasília–DF. INEP – MEC. 2007.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercício de militância e divulgação. 3ª ed. SP. Mercado das Letras, 1996.

KATO, Marly. Aizawa. No mundo da escrita - uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1987.

KLEIMAN, Ângela. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Ângela. (Org). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Leitura, produção de textos e a escola: reflexões sobre o processo de letramento. 3ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

MENDONÇA, Márcia. Gêneros: por onde anda o letramento? In: MENDONÇA, Márcia; SANTOS, Carmi Ferraz. (Org). Alfabetização e letramento: conceitos e relações. 1ª ed. 1ª reimpressão. Belo Horizonte. Autêntica. 2007.

MOLICA, Maria Cecília. Fala, letramento e inclusão social. São Paulo: Contexto, 2007.

MOREIRA, Nadja da Costa Ribeiro. Portadores de texto: concepções de crianças quanto a atributos, funções e conteúdos. In: KATO, Marly Aizawa (Org). A concepção da escrita pela criança. Campinas/SP: Pontes, 1988.

REGO, Lúcia Browne. Descobrindo a língua escrita antes de aprender a ler: algumas implicações pedagógicas. In: KATO, Marly Aizawa (Org). A concepção da escrita pela criança. Campinas, SP: Pontes, 1988.

ROSING, Tânia M. K. e SCHOLZE, Lia. A escrita e a leitura: fulgurações que iluminam. In: ROSING, Tânia M. K. e SCHOLZE, Lia. (Org). Teorias e práticas de letramento. Brasília – DF-INE – MEC. 2007.

SCRIBNER, Sylvia; COLE, Michael. In: KATO, Marly. Aizawa. No mundo da escrita, uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1987.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. 11. reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Published

2018-06-20

How to Cite

OLIVEIRA, Célia; RIBEIRO, Rose. The social practice of writing: a literacy perspective. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 11, no. 12, p. 68–82, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/610. Acesso em: 22 jul. 2024.