The rap genre and textual construction from the perspective of linguistic variation

Authors

DOI:

10.46551/ees.v18n20a05

Keywords:

Sociolinguística Variacionista, Variação linguística, Preconceito linguístico, Sequência didática, Gênero rap

Abstract

This article is based on the theoretical assumptions of Variationist Sociolinguistics (cf. MARTINS et al, 2022; COELHO et al, 2021), and aims to develop a work with the rap genre based on the variation and linguistic varieties present in the Portuguese language. Focusing on a 9th grade class in a public school, we present possibilities for approaching this genre from an interactive and dialogical perspective, based on the concepts of the didactic sequence proposed by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) who seek the central role of students in reading, production and analysis of constituent phenomena of language. As a result, we hope to provide subsidies to Portuguese language teachers so that they can develop teaching and learning in order to break with linguistic prejudice and that linguistic varieties are actually addressed in the school space.

Keywords: Variationist Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic bias. Following teaching. Rap genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neusa Inês Philippsen, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Neusa Inês Philippsen. Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Professora de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT/Curso de Letras) e dos Programas de Mestrado PPGLetras e Profletras – Campus Universitário de Sinop. E-mail: neusa.philippsen@unemat.br. Orcid ID: 0000-0003-0406-3984

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6576939578371604

Edenira Matos dos Reis, edenira.reis@unemat.br

Edenira Matos dos Reis. Mestranda em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT) do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Professora da Escola Estadual José Alves Bezerra, Mato Grosso, Brasil. E-mail: edenira.reis@unemat.br. Orcid ID: 0000-0001-7211-1373

 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8555209665556018

Tate Vilas Boas de Oliveira, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Tate Vilas Boas de Oliveira. Mestranda em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) Professora da Escola Estadual Querência, Mato Grosso, Brasil. Contato: tate.oliveira@unemat.br. Orcid ID: 0000-0002-9005-3856

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7224414222019615

References

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

AVANÇO, Fabiana Renata. BATISTA, Flóida Moura Rocha Carlesso. A música como apoio no processo de ensino e aprendizagem. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, Medianeira, v. 8, n. 16, 2017.

BAGNO, Marcos. Preconceito Linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: edições Loyola, 1999.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola editorial, 2007.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

BARONAS, Joyce Elaine Almeida. Variação Linguística na Escola: Propostas de Ação, Londrina, nº 14/2, p. 105-116, dez. 2011.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Língua portuguesa: ensino de primeira à quarta série. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br

BORTONI-RICARDO. Stella Maris. Nós cheguemu na escola e agora? São Paulo: Parábola, 2005.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.

COELHO, Izete Lehmkuhl. et al. Para conhecer sociolinguística. 1.ed., 4° reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021. (Coleção para conhecer linguística). Izete Lehmkuhl Coelho e outros autores: Edair Gorski, Christiane Maria N. de Souza, Guilherme Henrique May.

COELHO, Izete Lehmkuhl e GÖRSKI, Edair Maria. Variação Linguística e Ensino de Gramática. Word. pap. linguíst., 10 (1): 73-91, Florianópolis, jan. jun., 2009.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Colaboradores). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e

organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. – Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley. (Org.). O texto na sala de aula; leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 41-49.

KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

MACEDO, Iolanda. A linguagem musical rap: expressão local de um fenômeno mundial. Tempos históricos. volume 15 ,1º semestre de 2011, p. 261-288ISSN: 1517-4689 (versão impressa), 1983-1463 (versão eletrônica).

MARTINS, Marcos Antonio; VIEIRA, Silvia Rodrigues; TAVARES, Maria Alice. Contribuições da Sociolinguística brasileira para o ensino de Português. In: TAVARES, Maria Alice. (Orgs.). Ensino de Português e Sociolinguística. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2022. p. 9-35.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: Ensino Fundamental Anos Iniciais. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. 2018.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; PINHEIRO, Elaine Cristina. Rap – Um gênero textual para letramento de reexistência. In: CONGRESSO NACIONAL DE LINGUAGENS EM INTERAÇÃO MÚLTIPLOS OLHARES, 4, 2013, Maringá: Universidade Estadual do Paraná. Maringá: UEM, 2013. p. 01-15.

PEREIRA, Raquel Aparecida Viana. A variação linguística no ensino de língua portuguesa: uma análise diacrônica das décadas de 40, 80, 90, 2000 e 2010. 2017. 234f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB, 2017. Rhythm and Poetry: a história do Rap no Brasil e no mundo. Artcetera. 2021. Disponível em: https://artcetera.art/musica/historia-do-rap/ Acesso: 28 de nov. 2022.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Concepções de linguagem. In: TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.

Published

2023-08-25

How to Cite

INÊS PHILIPPSEN, Neusa; MATOS DOS REIS, Edenira; VILAS BOAS DE OLIVEIRA, Tate. The rap genre and textual construction from the perspective of linguistic variation. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 17, no. 19, p. 1–22, 2023. DOI: 10.46551/ees.v18n20a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6250. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - A pesquisa no PROFLETRAS: formações e ações no contexto escolar