Contributions of Digital Information and Communication Technologies (DICT) to the teaching of textual production in the Remote Teaching modality

Authors

DOI:

10.46551/ees.v18n20a01

Keywords:

Ensino, Produção textual, Tecnologias Digitais da Informação e comunicação

Abstract

The work seeks to reflect on the challenges for teaching textual production, the assignments of the Portuguese language teacher and the contributions that Digital Information and Communication Technologies (DICT) can offer to the practice of writing, in addition to proposing some production activities text focusing on writing in remote teaching. Therefore, the article presents some considerations about the importance and functionalities of writing (ANTUNES, 2003; CABRAL, 2018, 2019); points out digital tools that can be of help in the teaching and learning process of textual production and systematizes activities that can be developed remotely with the aid of the pointed digital tools. The research addresses the challenges for writing practice (COELHO, PALOMANES, 2019), discusses the importance of inserting DICT in the educational context (COSCARELLI, 2016) and suggests teaching strategies that include DICT by presenting two activity proposals that stimulate school writing.

Keywords: Remote Learning. Writing. Digital Information and Communication Technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro e interação / Irandé Antunes, – São

Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BETTEGA, Maria Helena Silva. A educação continuada na era digital / Maria Helena

Silva Bettega. – 2. ed. – São Paulo: Cortez, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. Ensino de língua portuguesa e produção de textos

argumentativos: o SMS em foco. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 7, n. 3, p. 30 -

, set./dez. 2018.

COELHO, Fábio André; PALOMANES, Roza. Ensino de produção textual. Fábio André

Coelho e Roza Palomanes (orgs.). – 1. ed., 2ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2019.

COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias para aprender / organização Carla Viana

Coscarelli. - 1. ed. - São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem / João Wanderley Geraldi. 5ª ed. – São

Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013. – (Coleção linguagem).

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização / Luiz

Antônio Marcuschi – 10. ed. – São Paulo: Cortez, 2010.

ROJO, Roxane Helena R. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos

/Roxane Rojo, Jacqueline Barbosa. – 1. ed. – São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SANTOS, Leonor Werneck. Análise e produção de textos / Leonor Werneck Santos, Rosa

Cuba Riche, Claudia Souza Teixeira. – 1. ed.; 4ª reimpressão. – São Paulo: Contexto,

– (coleção linguagem & ensino / coordenação de Vanda Maria Elias).

Published

2023-08-24

How to Cite

FABIANO CAMPOS, S.; ARAÚJO CASSIANO, I. Contributions of Digital Information and Communication Technologies (DICT) to the teaching of textual production in the Remote Teaching modality. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 17, n. 19, p. 1–15, 2023. DOI: 10.46551/ees.v18n20a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6300. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - A pesquisa no PROFLETRAS: formações e ações no contexto escolar