Uma Proposta de leitura de Uma Escuridão Bonita, de Ondjaki, para o ensino fundamental II

Authors

  • Vera Lúcia da Rocha Maquêa Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
  • Paula Adriana Greff Universidade do Estado de Mato Grosso

DOI:

10.46551/ees.v17n19a10

Keywords:

Ficção juvenil, Leitura subjetiva, Profletras

Abstract

The study that we present, elaborated in the scope of the Professional Master's Degree in Letters – Profletras, Unemat/Cáceres, is a reading proposal for elementary school II, with the objective to encourage the practice of reading literary texts, having as an object of work, the youthful fiction Uma Escuridão Bonita (2018), by Ondjaki, whose theme encompasses self-discovery and personal maturation. We will approach the work, at first, from the perspective of subjective reading and, in the course of the process, we will confront the expressed subjectivities so that the interpretation does not remain only in the superficiality of the text. In this journey, the student will be provoked to reflect on what led him to project something that was not in the text, thus stimulating the formation of a conscious reader. On the other hand, we will encourage the student to submit to the text, not in the sense of being guided by it, but in order to experience the literary experience as a singular and modifying event.

Keywords: youthful fiction. Subjective Reading. Formation reader.

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Author Biography

Vera Lúcia da Rocha Maquêa, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Pós-doutorado em Literaturas africanas de língua portuguesa e de língua francesa pela Université Lumiere Lyon 2, França. Professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários – PPGEL e do Programa de Mestrado Profissional em Letras - Profletras da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) campus Cáceres. Mato Grosso. Brasil.

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Published

2023-06-13

How to Cite

DA ROCHA MAQUÊA, Vera Lúcia; GREFF, Paula Adriana. Uma Proposta de leitura de Uma Escuridão Bonita, de Ondjaki, para o ensino fundamental II. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 17, no. 19, p. 1–24, 2023. DOI: 10.46551/ees.v17n19a10. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6335. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - A pesquisa no PROFLETRAS: formações e ações no contexto escolar