Uma Proposta de leitura de Uma Escuridão Bonita, de Ondjaki, para o ensino fundamental II
DOI:
10.46551/ees.v17n19a10Keywords:
Ficção juvenil, Leitura subjetiva, ProfletrasAbstract
The study that we present, elaborated in the scope of the Professional Master's Degree in Letters – Profletras, Unemat/Cáceres, is a reading proposal for elementary school II, with the objective to encourage the practice of reading literary texts, having as an object of work, the youthful fiction Uma Escuridão Bonita (2018), by Ondjaki, whose theme encompasses self-discovery and personal maturation. We will approach the work, at first, from the perspective of subjective reading and, in the course of the process, we will confront the expressed subjectivities so that the interpretation does not remain only in the superficiality of the text. In this journey, the student will be provoked to reflect on what led him to project something that was not in the text, thus stimulating the formation of a conscious reader. On the other hand, we will encourage the student to submit to the text, not in the sense of being guided by it, but in order to experience the literary experience as a singular and modifying event.
Keywords: youthful fiction. Subjective Reading. Formation reader.
Downloads
References
ALMEIDA, Rita de Cássia; TOPA, Francisco. África em Ondjaki: infância, espaços e vozes. Via Atlântica. São Paulo, v. 1, n. 38, p. 63-99, 2020.
COLAÇO, Cleanne Nayara Galiza. Estórias sem luz elétrica de Ondjaki: infâncias, oralidades e imaginários. 2021. 120f. Dissertação (Programa de Mestrado Acadêmico em Letras) — Universidade Estadual do Piauí, Teresina.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Estabelece as diretrizes para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira: Brasília: Diário oficial da União, 10 jan. 2003.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução: João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPEd, n.19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
FLECK, Gilmei Francisco (org.). Literatura infantojuvenil: desafios para o letramento literário – pesquisas e experiências no âmbito escolar. Curitiba: CRV, 2017.
FORLI, Cristina Arena; RÜCKERT, Gustavo Henrique. Literaturas africanas em língua portuguesa. Porto Alegre : SAGAH, 2017.
GERALDI, João Wanderley; FONSECA, Maria Nilma Goes. O circuito do livro e a escola. In: GERALDI, João Wanderley. (Org). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012, p. 104-112.
JOUVE, Vincent. A Leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia. (Org.). Leitura Subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al.. São Paulo: Alameda, 2013, p. 53-66.
LIMA, Renally Arruda Martins; NÓBREGA, Maria Marta dos Santos Silva. Literatura, Memória e Identidade: entrevista com Ondjaki. Letras Raras, Campina Grande, v. 9, n. 3, p. 293-302, 2020.
ONDJAKI. Uma Escuridão Bonita. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.
RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
ROUXEL, Annie. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia. (Org) Leitura subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013, p. 151-164.
ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia (Org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013.
SANSEVERINO, Antônio Marco V. Aula de literatura: uma conversa sobre livros, uma escrita criativa. In: TAUFER, Adauto Locatelli et al. (Org). Escrita criativa e ensino: diferentes perspectivas teórico-metodológicas e seus impactos na educação literária. Jundiaí: Paco Editorial, 2019, p. 11-21.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SILVA, Vera Maria Tietzmann. Leitura literária & outras leituras: impasses e alternativas no trabalho do professor. 2º ed. Goiânia: RHJ, 2009.
UMA ESCURIDÃO BONITA – Contar para lembrar. Narração de Margarida Peredo. Santiago de Cácem, Portugal. 23 abr. 2020. online (11:48m.). Publicado pelo canal oficial da Câmara Municipal de Santiago de Cacém. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_ga6dedUqtA. Acesso em: 08 mar. 2023.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação, Escola & Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.