A hora e a vez do clássico:

leitura literária na EJA com o conto “Verde lagarto amarelo”, de Lygia Fagundes Telles

Authors

  • Ana Paula Franco Nobile Brandileone UENP
  • Simone de Almeida Fernandes

DOI:

10.46551/ees.v17n19a05

Keywords:

Letramento literário, Cânone , Lygia Fagundes Telles , Educação de Jovens e Adultos (EJA)

Abstract

Excerpt from the dissertation developed within the scope of the Professional Master’s in Letters – PROFLETRAS/UENP, entitled The classic in the classroom: a proposal for literary reading in EJA with Lygia Fagundes Telles (FERNANDES, 2021), this article presents a didactic-methodological proposal for potential students of Youth and Adult Education. The objective that guided the research was to face the difficulty of bringing the classics of literature to the classroom, especially in a context of questioning the consecrated canon. As a process for literary education via reading at school, it was proposed the elaboration of a didactic intervention proposal that had as object of study and analysis three short stories by Lygia Fagundes Telles, having the reading circle as a teaching methodological presupposition (COSSON, 2014). Here, we present a didactic product developed with the short story “Verde lagarto Amarelo”, in order to contribute to the appreciation of the reading of classic literary works in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALÇA, Ângela; AZEVEDO, Fernando (orgs.). Educação literária e formação de leitores. In: Leitura e Educação Literária. Lisboa: Pactor, 2016, p.03-13.

BÍBLIA sagrada: Gênesis. 143. ed. São Paulo: Ave Maria, 2009.

BOBERG, Hiudéia.; STOPA, Rafaela. Leitura Literária na sala de aula: propostas de aplicação. Curitiba: CRV, 2012.

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura: a formação do leitor (alternativas metodológicas). 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile; SILVA, Lizabeth Rogate de. A sala de aula como espaço formador de pensadores literários: contribuições de Judith Langer para o ensino de literatura. In: Literatura e língua portuguesa na educação básica: ensino e mediações formativas. BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile; OLIVEIRA, Vanderléia da Silva Oliveira. (Org.). Campinas: Editora Pontes, 2020, p. 55-76.

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CEREJA, William Roberto. Ensino de Literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

COSSON, Rildo. A formação do professor de literatura: uma reflexão interessada. In: PINHEIRO, Alexandra Santos; RAMOS, Flávia Brocchetto. (Org.). Literatura e formação continuada de professores: desafios da prática educativa. São Paulo: Mercado de Letras; Mato Grosso do Sul: Editora da Universidade Federal da Grande Dourados, 2013, p.11-26.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2018.

FERNANDES, Simone de Almeida. O clássico em sala de aula: uma proposta de leitura literária na EJA com Lygia Fagundes Telles. 2021. 347 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Centro de Letras, Comunicação e Artes. Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio.

FREITAS, Helen Josy Monteiro de. A leitura dos clássicos na sala de aula: uma prática possível. Práticas de Linguagem, Montes Claros, v. 6, n. 1, p.15-23, 2016.

FRITZEN, Celdon. O entorno da pergunta “o que significa ensinar literatura”: Reflexões sobre seu lugar e papel na educação básica. In: CECHINEL, André; SALES, Cristiano de. (Org.) O que significa ensinar literatura? Florianópolis: EdUFSC; Criciúma; Ediunesc, 2017, p. 109-121.

HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

MEDIAVILLA. Díez A. Los textos clásicos en la formación del lector literário:opciones y posibilidades para un lector actual. Tejuelo, Extremadura, v. 29, p.105-130, 2019.

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de Teoria da Narrativa. São Paulo: Ática, 1988.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, Maria Amélia et. al. (Org.). Leitura de Literatura na Escola. São Paulo: Parábola, 2013, p.17-33.

TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982.

TELLES, Lygia Fagundes. Antologia: meus contos preferidos. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.

ÚNICA, Juan Garcia. El odio a los clásicos (y otras razones para llevarlos a las aulas). Lenguaje y Textos, Universidad de Granada, Granada, vol. 43, p. 41-51, 2016.

ZILBERMAN, Regina. Que literatura para a escola? Que escola para a literatura? Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, v.5, n. 1, p.9-20, 2009.

Published

2023-06-06

How to Cite

FRANCO NOBILE BRANDILEONE, Ana Paula; ALMEIDA FERNANDES, Simone de. A hora e a vez do clássico:: leitura literária na EJA com o conto “Verde lagarto amarelo”, de Lygia Fagundes Telles. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 17, no. 19, p. 1–25, 2023. DOI: 10.46551/ees.v17n19a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6385. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - A pesquisa no PROFLETRAS: formações e ações no contexto escolar