Literary literacy in Elementary School: a basic sequence with the novel A face oculta
uma sequência básica com a obra A face oculta
DOI:
10.46551/ees.v17n19a04Keywords:
Letramento literário, Literatura juvenil, Competência leitora, Ensino Fundamental, BullyingAbstract
This paper presents results of research carried out in the Professional Master's Program in Letters at Universidade Estadual de Londrina (UEL), which ended in March 2023. Based on the observation that most of the students enrolled in the eighth grade, although they decoded writing, showed a considerable lack of understanding of the texts read, according to data from the International Student Assessment Program (PISA)-2018 and Prova Brasil-2019, we elaborated a pedagogical material based on the novel A face oculta: uma história de bullying e cyberbullying, by Maria Tereza Maldonado, supported by the stages suggested by the “basic sequence” developed by Cosson (2009): motivation, introduction, reading and interpretation. The didactic proposal aims to develop literary literacy and to discuss a topic relevant to the adolescent and to the school universe, the bullying.
Downloads
References
BECK, Alexandre. Armandinho. 20 out. 2018. Disponível em: https://www.facebook.com/tirasarmandinho/posts/d41d8cd9/2182868295091798/. Acesso em: 22 mar. 2023.
BECK, Alexandre. Armandinho. 15 set. 2014. Disponível em: https://www.educabras.com/redacao/pormenor/vestibular/redacao_unioeste_2015. Acesso em: 22 mar. 2023.
BEZERRA, Francislene Fernandes; ALVES, Maria da Conceição; SALES, Wisla Barbosa da. A importância do letramento para as práticas alfabetizadoras. Id on Line - Revista de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, vol.14, n. 49, p. 698-706, fev. 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BRASIL. Relatório SAEB 2019: volume 1: 5.º a 9.º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Brasília: INEP, 2021.
BRASIL. Lei n.º 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília: Diário Oficial da União, seção 1, p. 01, 9 nov. 2015.
CAMPOS, Ronnie Roberto. Literatura juvenil e competência leitora: uma proposta de letramento literário com a obra A face oculta. 2023. vol. 1. 115f. Dissertação (Mestrado em Letras). PROFLETRAS - Programa de Mestrado Profissional em Letras. Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2023.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
COUTINHO, Dimítria. PISA 2018: como os resultados podem contribuir para a melhoria da Educação no Brasil? Revista Nova Escola, 03 dez. 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/18738/pisa-2018-como-os-resultados-podem-contribuir-para-a-melhoria-da-educacao-no-brasil. Acesso em: 25 mar. 2023.
DIONÍSIO, Angela Paiva (org.). Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.
KLEIMAN, Angela (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995.
KLEIMAN, Angela. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. (org.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 223-243.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2011.
MALDONADO, Maria Tereza. A face oculta: uma história de bullying e cyberbullying. Ilustrações Manuela Eichner. São Paulo: Todas as Letras, 2018.
MALDONADO, Maria Tereza. A face oculta: uma história de bullying e cyberbullying. Manual do Professor. São Paulo: Todas as Letras, 2018a.
MOISÉS, Massaud. A criação literária: prosa. 20. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2008.
PINHEIRO, Alexandra Santos. O ensino de literatura: a questão do letramento literário. In: GONÇALVES, Adair Vieira; PINHEIRO, Alexandra Santos; LEAL, Rosa Myriam Avellaneda (org.). Leitura e escrita na América Latina: teoria e prática de letramento(s). Dourados: Editora da UFGD, 2011. p. 37-57.
ROJO, Roxane. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando? In: RANGEL, Egon de Oliveira; ROJO, Roxane Helena Rodrigues (coord.). Língua Portuguesa: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Coleção Explorando o Ensino, v. 19, p. 15-36.
TOLENTINO, Jéssica Mariana Andrade. A leitura para crianças e jovens sob coerções: uma análise crítica do PNLD Literário. 2020. 129 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
TREVISAN, Dalton. Eis a primavera. In: Vozes do retrato: quinze histórias de mentiras e verdades. 3. ed. rev. São Paulo: Ática, 1993. p. 16-18.
TREVISAN, Dalton. Uma vela para Dario. In: Vozes do retrato: quinze histórias de mentiras e verdades. 3. ed. rev. São Paulo: Ática, 1993. p. 25-26.
ZAPPONE, Mirian Hisae Yaegashi. Fanfics – um caso de letramento literário. Hoje. Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 29-33, abr./jun., 2008.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2012.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação, Escola & Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.