THE MECHANIZATION OF WRITTEN PRODUCTION IN THE WRITING OF THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAM (ENEM)
DOI:
10.46551/ees.v19n21art02Keywords:
Avaliação, Escrita dialógica, Redação do EnemAbstract
This article seeks to reflect on the mechanisms used to evaluate argumentative textual production as a language activity in the National High School Exam. Consolidated in the positivist model because it is a paradigm that does not privilege the organization of autonomous thoughts but a directed production that is structured in a standard of qualification of its own, the evaluation of the writing of the ENEM is based on a classificatory character, being a pragmatic instrument for the attribution of grades and ranking of public and private education in Brazil. The methodology used follows a qualitative approach that is guided by the analysis of several documents made available by the Ministry of Education that deal with this evaluation process, as well as works that reflect on the writing of texts. The analyses demonstrate a mechanized examination devoid of dialogical purposes, not considering writing as a communicative principle or as an emancipatory form of expression.
Keywords: Evaluation. Dialogic writing. ENEM’s writing.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BEZERRA, Benedito Gomes. Gêneros no contexto brasileiro: questões [meta] teóricas e conceituais. São Paulo. Parábola Editorial, 2017.
BRASIL, Avaliações e exames da educação básica. 2005. Disponível em <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/enem_exame_nacional_do_ensino_medio_fundamentacao_teorico_metodologica.pdf> Acesso em: 03 set. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL, ENEM e outros documentos. 2020. Disponível em <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames educacionais/enem/outros-documentos> Acesso em: 03 fev. 2023.
BRASIL, Sinopses e Estatísticas do ENEM. 2021. Disponível em <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/enem> Acesso em: 04 fev.2023.
FERRAREZI JÚNIOR, Paulo; CARVALHO, Robson dos Santos de. Produção de textos na educação básica: o que saber, como fazer. São Paulo: Parábola, 2015.
GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação a produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.
KOCK, Ingedore Vilaça & ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1ª ed., reimpressão – São Paulo: Contexto, 2018.
MICHAELIS. Dicionário online de português, UOL, 2021. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=solu%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 17 set. 2022.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação, Escola & Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.