Action-reflection dialectic in the educational process: ideology and power in Pedagogy of Multiliteracies

ideology and power in Pedagogy of Multiliteracies

Authors

DOI:

10.46551/ees.v17n19a01

Keywords:

Ideologia, Poder , Pedagogia dos multiletramentos , Práxis social crítica

Abstract

In this work, we aim to relate the concepts of ideology and power, according to the Critical Discourse Analysis, the latter focusing on language as social praxis, and the Pedagogy of Multiliteracies, the latter, with regard to its procedural elements: situated practice, explicit instruction, framing critical and transformed practice. We propose that the reflection-action dialectic presides over this relationship between Linguistics and Education, in which the reality in which educational actors are inserted is recognized, but also the possibilities of transforming an unequal social scenario, which involves multiliteracies. This theoretical-methodological meeting necessarily passes through the sense of ideologies as responsible for maintaining power and the consequent exclusion of subjects. To operationalize the stages of Pedagogy of Multiliteracies we also suggest guiding questions and procedures to recognize the initial concrete situation from a problem, the possible ways to try to solve it and the application of knowledge produced in other contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, M. Currículo, território em disputa. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

AZEVEDO, I. Articulação entre linguagem, discurso e cultura na Pedagogia dos Multiletramentos: como os diferentes mundos da vida se fazem presentes em práticas escolares situadas ao sul do equador. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 75-85, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5565. Acesso em: 13 out. 2021.

BEZERRA, F. A análise crítica do discurso e os multiletramentos: o papel da linguagem no fazer docente contemporâneo. In: NÓBREGA, Carmen et al. (Orgs.). Educação linguística e literária: discursos, políticas e práticas. Campina Grande: EDUFCG, p. 189-204, 2016.

CALLOW, J. The shape of text to come. St. Laura, Australia: Primary English Teaching Association, 2013.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. New York: Routledge, 2006.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora UNB, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020.

MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 13-44.

MUSSALIM, F.. Análise do discurso. In: Fernanda Mussalim; Anna Christina Bentes. (Orgas.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez editora, v. 2, 2012, p. 112-161.

PINHEIRO, P. Sobre o Manifesto “a Pedagogy of multiliteracies: designing social futures” – 20 anos depois. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 2, p. 525-530, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8647409. Acesso em: 7 fev. 2022.

REIS, I. Multimodalidade. In: IRINEU, Lucineudo; MENDES, Maria das Dores (Orgs.). Análise do discurso e ensino de língua portuguesa: propostas didáticas para os ensino fundamental e médio. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 149-166.

RAJAGOPALAN, K. Postura crítica: um olhar para o mundo. In: MARTINS FERREIRA, Dina (Org.). Estudos Críticos da Linguagem. Curitiba: Appris, 2017, p. 13- 14.

ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SILVA, D. A propósito da linguística aplicada 30 anos depois: quatro truísmos correntes e quatro desafios. D.E.L.T.A, v. 31, p. 349-376, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/delta/v31nspe/1678-460X-delta-31-spe-00349.pdf. Acesso em: 28 mai 2021.

THOMPSON, J. Ideologia e cultura moderna: teoria social e crítica na era dos meios de comunicação de massa. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

TILIO, R. (Re)interpretando e implementando criticamente a pedagogia dos multiletramentos. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 33-42, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5569. Acesso em: 14 out. 2021.

ZAIDAN, J. Um letramento (no) singular: a retomada da agenda revolucionária em tempos de educação ultraliberal. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, n. 3, p. 1310–1330, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8658101. Acesso em: 4 abr. 2023.

Published

2023-06-05

How to Cite

MACHADO ANDREA MARTINS FERREIRA, D. M.; DA SILVA REIS, I. Action-reflection dialectic in the educational process: ideology and power in Pedagogy of Multiliteracies: ideology and power in Pedagogy of Multiliteracies. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 17, n. 19, p. 1–17, 2023. DOI: 10.46551/ees.v17n19a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6432. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - A pesquisa no PROFLETRAS: formações e ações no contexto escolar