Leitores nas séries inicias:
ouvir e falar literatura
DOI:
10.46551/ees.v17n19a06Keywords:
Literatura infantil, Oralidade , Método criativoAbstract
This paper aims to present a proposal for a pedagogical intervention, in progress, within the scope of a PROFLETRAS action-research focused on children's literature in early grades with children in the literacy process, a moment marked by the mastery of orality in terms of language. The theoretical assumptions of the fields of studies on teaching literature and children's literature are exposed, as well as the methodological assumption on the intended actions. It is started with the theoretical assumption "thinking ear" (AMARILHA, 2013), in order to structure a literary experience marked by the recognition of orality as a preponderant and inherent form in the development of appropriation of the written code. For the classroom, the creative method was opted (AGUIAR, BORDINI, 1988) permeated by orality activities in search of a positive subjective relationship with literary texts.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao país das maravilhas – educar para ler ficção na escola. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.
BRITTO, Luiz Percival Leme. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas: Mercado de Letras, 2012.
CECCANTINI, João Luís; VALENTE, Thiago Alves; SANTOS, Geovana Gentili. Entre fadas e sacis: a literatura infantil brasileira e a tradição oral. In: BlancaAna Roig Rechou; Isabel Soto López; Marta Neira Rodríguez. (Org.). Reescrituras do conto popular (2000-2009). 1 ed. Vigo: Editora Xerais, 2010, p. 189-209.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2022.
FERREIRA, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro. Construindo histórias de leitura: a leitura dialógica enquanto elemento de articulação no interior de uma biblioteca vivida. 2009. 456 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis. Assis. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/94050> Acesso em: 26 mai. 2023.
JOVER-FALEIROS, Rita. Leitores que perdemos pelo caminho – os perfis de leitor de literatura: do aluno-leitor ao professor-leitor. In: FAILLA, Zoara. (Org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. p.66-77. Montes Claros (MG), Brasil v. 17, n. 19, p. 1-17, 2023
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Leitura crítica da literatura infantil. Itinerários, Araraquara, n. 17, p. 179-187, 2001.
SEMEGHINI-SIQUEIRA, Idmea. O encantamento das crianças pelos livros e pela leitura nas famílias e nas escolas: letramento emergente e alfabetização. In: FAILLA, Zoara. (Org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. p.78-89.
SILVESTRE, Penha Lucilda de Souza; MARTHA, Alice Áurea Penteado. Literatura Juvenil Brasileira: a produção poética de Ricardo Azevedo. Via Atlântica, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 97-114, 2014. DOI: 10.11606/va.v0i26.84290. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/84290 Acesso em: 14 abr. 2023.
STORTO, Letícia Jovelina; BRATI, Beth. Ensino de gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesa. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 62, p.1-25, e020015, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/346125672_Ensino_de_generos_discursivos_orais_em_livros_didaticos_de_lingua_portuguesa#:~:text=O%20objetivo%20deste%20artigo%20é%20analisar%20o%20trabalho,são%20direcionadas%20as%20atividades%20de%20produção%20textual%20oral Acesso em: 26 mai. 2023.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação, Escola & Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.