Mapping of national literacy public policies in Brazil
DOI:
10.46551/ees.v20n22art02Keywords:
Políticas Públicas de Alfabetização, Alfabetização, Histórico das políticas de alfabetizaçãoAbstract
This documentary research sought to map the national literacy public policies in Brazil, from 1985 to 2022. Reflecting on public policies implies analyzing the historical, political and economic context in which these policies were elaborated. Globalization and neoliberalism are the background of this context that begins to intensify in the 1980s. Thus, it is this scenario based on a neoliberal policy and economic and cultural globalization that important meetings were held to implement a world education agenda. The results of this research demonstrate that we still lack literacy public policies that bring effective results to overcoming illiteracy among young people and adults and a strengthening of pedagogical practices for children's literacy that are really effective in the success of the process of learning to read and write.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto
Pinheiro. Rio de Janeiro: Edições 70, 1979. 222 p.
BRASIL. Decreto nº 4.834, de 8 de setembro de 2003. Cria o Programa Brasil
Alfabetizado, institui a Comissão de Alfabetização e da Medalha Paulo Freire, e dá outras
providências.
Disponível
em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2003/d4834.htm#:~:text=DECRETO%20
N%C2%BA%204.834%2C%20DE%208%20DE%20SETEMBRO%20DE%202003.&t
ext=Cria%20o%20Programa%20Brasil%20Alfabetizado,que%20lhe%20confere%20o
%20art.Acesso Acesso em: 15/04/2022.
BRASIL. Decreto nº 6.093, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a reorganização do
Programa Brasil Alfabetizado, visando a universalização da alfabetização de jovens e
adultos de quinze anos ou mais, e dá outras providências. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6093.htm Acesso
em: 22/04/2022.
BRASIL. Decreto nº 10.959, de 8 de fevereiro de 2022. Dispõe sobre o Programa Brasil
Alfabetizado.
Disponível
em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019
/2022/Decreto/D10959.htm#art18 Acesso em: 22/04/2022.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Manual do Pacto. Brasília:
MEC/SEB, 2012.
BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação –
PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacaolei-n-13-005-2014. Acesso em 18/07/2020.
BRASIL. Portaria nº 142, de 22 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Mais Alfabetização. Brasília: Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/86401-portaria-142-2018-pmalfa002/file Acesso em: 01/05/2023.
BRASIL. Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/71137476/do1e-2019-04-11-decreto-n-9-765-de-11-de-abril-de-2019-71137431 Acesso em: 12/10/2022.
BURBULES, Nicholas C.; TORRES, Carlos Alberto. Globalização e Educação: uma introdução. In: BURBULES, Nicholas C.; TORRES, Carlos Alberto. Globalização e Educação: perspectivas críticas. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004, p. 11-26.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. 99p.
MALAGUTI, Manoel [et al.] (orgs.). Neoliberalismo: A tragédia do nosso tempo. 2ª ed., São Paulo: Cortez, 2000. 120 p.
MINAYO, Maria C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8ª ed., São Paulo: Hucitec, 2004. 269 p.
SOARES, Magda. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Editora Contexto, 2020.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Satisfação das Necessidades Básicas de Aprendizagem. Tailândia/Jomtien, março de 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/pt/resources_10230.htm Acesso em: 08/05/2018.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.