Mapping of national literacy public policies in Brazil

Authors

DOI:

10.46551/ees.v20n22art02

Keywords:

Políticas Públicas de Alfabetização, Alfabetização, Histórico das políticas de alfabetização

Abstract

This documentary research sought to map the national literacy public policies in Brazil, from 1985 to 2022. Reflecting on public policies implies analyzing the historical, political and economic context in which these policies were elaborated. Globalization and neoliberalism are the background of this context that begins to intensify in the 1980s. Thus, it is this scenario based on a neoliberal policy and economic and cultural globalization that important meetings were held to implement a world education agenda. The results of this research demonstrate that we still lack literacy public policies that bring effective results to overcoming illiteracy among young people and adults and a strengthening of pedagogical practices for children's literacy that are really effective in the success of the process of learning to read and write.

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Author Biography

Viviane Patricia Colloca Araujo, UNIP/Ribeirão Preto Pedagogia

Doutora em Educação na área de Processos de Ensino e Aprendizagem pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE/UFSCar) (2009); Mestre em Educação na área de Fundamentos da Educação também pelo PPGE/UFSCar (2003); e Licenciada em Pedagogia pela UFSCar (1999). Professora Titular da Universidade Paulista - UNIP, campus Ribeirão Preto e São José do Rio Pardo. Coordenadora Local do curso de Pedagogia na UNIP/Ribeirão Preto. Diretora de Escola na Prefeitura Municipal de São Carlos.

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Published

2024-10-17

How to Cite

ARAUJO, Viviane Patricia Colloca. Mapping of national literacy public policies in Brazil. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 20, no. 22, p. 1–20, 2024. DOI: 10.46551/ees.v20n22art02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/6891. Acesso em: 28 oct. 2024.