The importance of formative rigor and active methodology in the process of human constitution
DOI:
10.46551/ees.v20n22art07Keywords:
Educação, Práxis Pedagógica, Ensino, AprendizagemAbstract
This essay intends to point out educational paths that allow teachers and students to reflect and transforming action both in educational dynamics and in societies. The research problem is: What is the role of formative rigor for human formation? What is the meaning of the active methodology as a perspective of innovation and authentic training of subjects? Is it possible to deal with formative rigor through the active methodology? The objective of the research is to analyze the role of the educational space and its potential in the development of processes that promote reflection, creativity and innovation. A literature review is carried out methodologically in order to open investigative horizons on current educational perspectives. It is understood that rigor is essential in the teaching and learning process, and can be leveraged from the active methodology, which places the student as an active agent in the construction of knowledge and, properly in the development of their human condition in the world.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B. Tecnologia na escola: criação de redes de conhecimento. In:
ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (Org.) Integração das tecnologias educacionais.
Brasília: MEC/SEED, 2005.
APPLE COMPUTER. Apple Classrooms of Tomorrow: philosophy and structure and
what`s happening where. Cupertino: Apple Computer, 1991.
BACICH, Lilian. Formação continuada de professores para o uso de metodologias ativas.
In. BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação
inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 129-152.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães. Metodologias ativas
de aprendizagem na Educação profissional e Tecnológica. Revista Senac. B. Tec. Senac,
Rio
de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago, 2013. Disponível em:
https://www.bts.senac.br/bts/article/view/349/333. Acesso em: 06.02.2023.
BENATTI, Remi M. Z.; JUNG, Hildegard S. Mediação pedagógica: formação e
protagonismo em espaços de aprendizagem. Canoas: Ed. Unilasalle, 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 19ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 39ª
ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido.
ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação, uma introdução ao
pensamento de Paulo Freire. 3ª ed. São Paulo: Morais, 1980.
JUNG, Hildegard Susana. Educação básica e autonomia do educando: aproximações e
distanciamentos entre Brasil e Chile. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Programa
Montes Claros (MG), Brasil
v. 20, n. 22, p. 1-17, 2024
de Pós-Graduação em Educação, Universidade La Salle, Canoas, 2018. Disponível em:
http://svr-net20.unilasalle.edu.br/bitstream/11690/923/1/hsjung.pdf. Acesso em:
02.2023.
KOHAN, Walter. Paulo Freire mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo
Horizonte: Vestígio, 2019.
LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino
público. Londrina: Editora Planta, 2004.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In.
BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação
inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 1-25.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino híbrido
personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In. BACICH, Lilian;
MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma
abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 26-44
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.