A avaliação da aprendizagem em ambientes gamificados: um mapeamento sistemático

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art06

Keywords:

Gamificação, Avaliação da Aprendizagem, Ambientes gamificados

Abstract

Gamification has been considered as a student engagement methodology that can be applied at different levels and educational contexts. In addition to the motivational aspect, it is configured as a learning assessment toll. From this perspective, this study aimed to investigate which learning assessment strategies support pedagogical practices that make use of Gamification. A Systematic Mapping of Literature was carried out, which was based on the SciELO database, Capes Periodicals Portal and the periodicals RENOTE, RBECT and RBIE. In principle, 56 articles were selected, of which 7 were included in the mapping. The result indicate that there is a weakness in the specific analysis of learning assessment methods in gamified contexts, with the association of the assessment process, the resource and the methodology used being common. This gap can guide new studies with an emphasis on learning assessment processes in these environments.

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Author Biographies

Sílvia Mourão Meireles, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul, mestra em Ensino de Ciências pela Universidade Cruzeiro do Sul (2020). Especialista em Gênero e Diversidade na Escola, pela Escola Superior de Administração (2017), em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2015), em Políticas Públicas em Educação pela Faculdade Mozarteum de São Paulo (2014) e em Direito Educacional pela Faculdade Mozarteum de São Paulo (2014). Licenciada em Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (2006).

Juliano Schimiguel, Universidade Cruzeiro do Sul

Possui Doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2006), Mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2002) e Graduação de Bacharelado em Informática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1999). Atualmente é Professor Permanente do Programa de Doutorado/Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul (São Paulo, SP), Professor do Centro Universitário Anchieta - UNIANCHIETA (Jundiaí, SP), e Associado Profissional no Pecege da USP/Esalq (Piracicaba/SP). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Interação Humano-Computador (IHC) e Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento web, design e avaliação de interfaces, sistemas de informação geográfica, geoprocessamento, análise de sistemas, UML, UP, ensino-aprendizagem de tecnologias e matemática, conteúdos digitais interativos, objetos de aprendizagem, ambientes virtuais e colaborativos, jogos para o ensino, etc.

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Published

2024-07-01

How to Cite

MOURÃO MEIRELES, Sílvia; SCHIMIGUEL, Juliano. A avaliação da aprendizagem em ambientes gamificados: um mapeamento sistemático. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 19, no. 21, p. 1–16, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art06. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7203. Acesso em: 22 jul. 2024.