Avaliação diagnóstica por rubrica: uma abordagem para identificar as necessidades de aprendizagem dos alunos
Os conceitos de uma avaliação educacional
DOI:
10.46551/ees.v19n21art05Keywords:
Avaliação Diagnóstica, Avaliação Educacional, Rubrica, Instrumentos AvaliativosAbstract
Abstract: The present article, in a systematic way, brings a bibliographic review about educational evaluation within the diagnostic evaluation´s perspective, presented by a description of the concept of evaluation, the presentation of an evaluation instrument of rubric and the exemplification about the important contribution of a reliable instrument for the inquiry of solidified and unsatisfactory learnings. Also, presents different authors who corroborate theoretically for the elucidation of the theme and brings contributions for an equitable reflection about educational evaluation. It is expected that the evaluative instrument of rubric becomes a gain to the educator´s instrumentalization, versing over the verification of its elaborated contents and about the analysis over how the student finds himself regarding their own proficiency and, with that, can help in the way feedback is given to the students, in order to identify and correct routes so that an educational improvement can be established.
Keywords: Diagnostic Evaluation. Educational Evaluation. Rubric. Evaluative instruments.
Downloads
References
BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.
BIAGIOTTI, L. C. M. Avaliação em EAD: procedimentos de avaliação educacional em cursos de longa distância da Marinha do Brasil. 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências Pedagógicas) – Instituto Superior de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, 2004.
DELORS, Jacques et al. Os quatro pilares da educação. Educação: um tesouro a descobrir, [s. l.], v. 4, p. 89-101, 1999.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4ª.ed. São Paulo: Atlas S/A.
HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. Editora Ática SP, 2008.
HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. 10 ed. Porto Alegre: Ed. Mediação, 2018.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mito & desafio: uma perspectiva construtivista.
Porto Alegre: Mediação, 1991.
LUCKESI, Cipriano. Entrevista sobre Avaliação da aprendizagem, concedida ao Jornal do Brasil e publicada no dia 21/07/00. Jornal do Brasil, 21 jul. 2000. Disponível em: http://luckesi.blogspot.com/2016/01/101-entrevista-sobre-avaliacao.html Acesso em: 01 maio, 2023.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar. 13ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LUDKE, M. O Trabalho com Projetos e a Avaliação na Educação Básica. In: ESTEBAN, M.T.; HOFFMANN, J.; SILVA, J.F. (Org.). Práticas Avaliativas e Aprendizagens Significativas. Porto Alegre: Mediação, 2003, p.67-80.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Artmed: Porto Alegre, 2009.
SACRISTAN, J. Gimeno; GÓMES, A. I. Péres. Compreender e transformar o ensino trad. Ernani F. da. Fonseca Rosa - 4. ed. 1998.
SCRIVEN, M. The methodology of evolution. In: STAKE, R. E. (Ed.) Curriculum Evolution. Chicago: Rand Macnally. 1967.
STUFFEBEAM, D. L. et al. Educational Evolution and decision making. Itasca, Illionois:F. E, Peacecock, 1971.
TYLER, R. W. General statement on evaluation. Journal of Educational Research, 1942.
VIANNA, Heraldo Marelim. Introdução à avaliação educacional. São Paulo: Ibrasa, 1989.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.