Avaliação diagnóstica por rubrica: uma abordagem para identificar as necessidades de aprendizagem dos alunos

Os conceitos de uma avaliação educacional

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art05

Keywords:

Avaliação Diagnóstica, Avaliação Educacional, Rubrica, Instrumentos Avaliativos

Abstract

Abstract: The present article, in a systematic way, brings a bibliographic review about educational evaluation within the diagnostic evaluation´s perspective, presented by a description of the concept of evaluation, the presentation of an evaluation instrument of rubric and the exemplification about the important contribution of a reliable instrument for the inquiry of solidified and unsatisfactory learnings. Also, presents different authors who corroborate theoretically for the elucidation of the theme and brings contributions for an equitable reflection about educational evaluation. It is expected that the evaluative instrument of rubric becomes a gain to the educator´s instrumentalization, versing over the verification of its elaborated contents and about the analysis over how the student finds himself regarding their own proficiency and, with that, can help in the way feedback is given to the students, in order to identify and correct routes so that an educational improvement can be established.

Keywords: Diagnostic Evaluation. Educational Evaluation. Rubric. Evaluative instruments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariana Barbosa Viana, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestranda no Ensino de Ciências pela Universidade Cruzeiro do Sul, Especialização em Educação Inclusiva, Avaliação Educacional, Psicopedagogia, Pós-graduanda em Gestão Pública e Projetos, graduada em Pedagogia.

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Matemática (PUC), Mestre em Educação Matemática (PUC), Pesquisadora, Membro da Diretoria Nacional Executiva - DNE da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Assessora da equipe de Matemática do INEP/MEC, líder do Grupo de Pesquisa CCPPM. Coordenadora da Pós-graduação Stricto Sensu e Professora Titular- Quadro Permanente da Universidade Cruzeiro do rículo de Matemática da EJA na SME.

References

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.

BIAGIOTTI, L. C. M. Avaliação em EAD: procedimentos de avaliação educacional em cursos de longa distância da Marinha do Brasil. 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências Pedagógicas) – Instituto Superior de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, 2004.

DELORS, Jacques et al. Os quatro pilares da educação. Educação: um tesouro a descobrir, [s. l.], v. 4, p. 89-101, 1999.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4ª.ed. São Paulo: Atlas S/A.

HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. Editora Ática SP, 2008.

HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. 10 ed. Porto Alegre: Ed. Mediação, 2018.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mito & desafio: uma perspectiva construtivista.

Porto Alegre: Mediação, 1991.

LUCKESI, Cipriano. Entrevista sobre Avaliação da aprendizagem, concedida ao Jornal do Brasil e publicada no dia 21/07/00. Jornal do Brasil, 21 jul. 2000. Disponível em: http://luckesi.blogspot.com/2016/01/101-entrevista-sobre-avaliacao.html Acesso em: 01 maio, 2023.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar. 13ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LUDKE, M. O Trabalho com Projetos e a Avaliação na Educação Básica. In: ESTEBAN, M.T.; HOFFMANN, J.; SILVA, J.F. (Org.). Práticas Avaliativas e Aprendizagens Significativas. Porto Alegre: Mediação, 2003, p.67-80.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Artmed: Porto Alegre, 2009.

SACRISTAN, J. Gimeno; GÓMES, A. I. Péres. Compreender e transformar o ensino trad. Ernani F. da. Fonseca Rosa - 4. ed. 1998.

SCRIVEN, M. The methodology of evolution. In: STAKE, R. E. (Ed.) Curriculum Evolution. Chicago: Rand Macnally. 1967.

STUFFEBEAM, D. L. et al. Educational Evolution and decision making. Itasca, Illionois:F. E, Peacecock, 1971.

TYLER, R. W. General statement on evaluation. Journal of Educational Research, 1942.

VIANNA, Heraldo Marelim. Introdução à avaliação educacional. São Paulo: Ibrasa, 1989.

Published

2024-06-21

How to Cite

BARBOSA VIANA, A.; CURI, E. Avaliação diagnóstica por rubrica: uma abordagem para identificar as necessidades de aprendizagem dos alunos: Os conceitos de uma avaliação educacional. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 19, n. 21, p. 1–12, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7233. Acesso em: 23 nov. 2024.