Avaliação diagnóstica com estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental: análise de resoluções de problemas do campo aditivo

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art07

Keywords:

Aprendizagem, Avaliação Diagnóstica, Campos Conceituais, Ensino, Matemática

Abstract

This work aims to identify data from na analysis of a diagnostic assessmente
with students in the 3 rd year of Elementary School in a public school in the State of São
Paulo. The study was carried out with 21 students with the purpose of analyzing
students´knowledge regarding the Additive Field. The work uses a qualitative approach of
documentar typology to analyze the surveys as na investigation protol and monitoring of students´learning. We based ourselves on references from Vergnaud´s Theory of
Conceptual Fields (1996) as the basis o this work, wrich identifield difficulties presented by
students in understanding and representing problem situations, relying on pictorial
representation with all the numerical elements described, Where we can identifu a possible
coonsequence of early teaching of operations based Only on the formalization of the
mechanized procedure of mathematical operations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Bernardo Martins, Universidade Cruzeiro do Sul

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), campus Liberdade. São Paulo, Brasil.

Kelly Cristina Coutinho, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestranda em Ensino de Cieências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul
(UNICSUL), SP, Brasil.

Claudia Kelly Augusto Fernandes, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestranda em Ensino de Cieências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul
(UNICSUL), SP, Brasil.

References

CURI, Edda. Contextualização, resolução de problemas e educação matemática. In:

Encontro nacional de educação matemática, Recife. VII ENEM. São Paulo: SBEM,

Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/02/MC02875535820.pdf.

Acesso em: 22 mai 2023.

HOFFMANN, Jussara. Avanços nas concepções e práticas da avaliação. In: Congresso

Internacional de Tecnologia na Educação, 2015, p. 1-17. Disponível em:

https://sitee.com.br/sistema1/arquivos/imagens/histogeo/jussarahofman-avaliacao.pdf.

Acesso em: 17 mai 2023.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? In:

Revista Pátio, v. 12, p. 6-11. 2000. Disponível em:

https://www.nescon.medicina.ufmg,br/biblioteca/imagens/2511.pdf.

___________. Avaliação da aprendizagem: compreensão e prática. Entrevista

concedida ao Jornal do Brasil e publicada no dia 21.07.2000. Disponível em:

https://www.luckesi.com.br/textos/art_avaliacao/art_avaliacao_entrev_jornal_do_Brasil

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica.

Avaliação no contexto escolar: vicissitudes e desafios para (res)significação de

concepções e práticas. São Paulo: SME / COPED, 2020.

VERGNAUD, Gérard. A teoria dos campos conceituais. In: BRUN, J. (Dir.) Didáticas

das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

___________. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da

matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: UFPR, 2009.

Published

2024-07-01

How to Cite

MARTINS, Priscila Bernardo; COUTINHO, Kelly Cristina; AUGUSTO FERNANDES, Claudia Kelly. Avaliação diagnóstica com estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental: análise de resoluções de problemas do campo aditivo. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 19, no. 21, p. 1–15, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art07. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7236. Acesso em: 22 jul. 2024.