Avaliação diagnóstica com estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental: análise de resoluções de problemas do campo aditivo
DOI:
10.46551/ees.v19n21art07Keywords:
Aprendizagem, Avaliação Diagnóstica, Campos Conceituais, Ensino, MatemáticaAbstract
This work aims to identify data from na analysis of a diagnostic assessmente
with students in the 3 rd year of Elementary School in a public school in the State of São
Paulo. The study was carried out with 21 students with the purpose of analyzing
students´knowledge regarding the Additive Field. The work uses a qualitative approach of
documentar typology to analyze the surveys as na investigation protol and monitoring of students´learning. We based ourselves on references from Vergnaud´s Theory of
Conceptual Fields (1996) as the basis o this work, wrich identifield difficulties presented by
students in understanding and representing problem situations, relying on pictorial
representation with all the numerical elements described, Where we can identifu a possible
coonsequence of early teaching of operations based Only on the formalization of the
mechanized procedure of mathematical operations.
Downloads
References
CURI, Edda. Contextualização, resolução de problemas e educação matemática. In:
Encontro nacional de educação matemática, Recife. VII ENEM. São Paulo: SBEM,
Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/02/MC02875535820.pdf.
Acesso em: 22 mai 2023.
HOFFMANN, Jussara. Avanços nas concepções e práticas da avaliação. In: Congresso
Internacional de Tecnologia na Educação, 2015, p. 1-17. Disponível em:
https://sitee.com.br/sistema1/arquivos/imagens/histogeo/jussarahofman-avaliacao.pdf.
Acesso em: 17 mai 2023.
LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? In:
Revista Pátio, v. 12, p. 6-11. 2000. Disponível em:
https://www.nescon.medicina.ufmg,br/biblioteca/imagens/2511.pdf.
___________. Avaliação da aprendizagem: compreensão e prática. Entrevista
concedida ao Jornal do Brasil e publicada no dia 21.07.2000. Disponível em:
https://www.luckesi.com.br/textos/art_avaliacao/art_avaliacao_entrev_jornal_do_Brasil
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica.
Avaliação no contexto escolar: vicissitudes e desafios para (res)significação de
concepções e práticas. São Paulo: SME / COPED, 2020.
VERGNAUD, Gérard. A teoria dos campos conceituais. In: BRUN, J. (Dir.) Didáticas
das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
___________. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da
matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: UFPR, 2009.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.