The Elements of diagnostic, formative and summative assessment in problem-solving work

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art10

Keywords:

Educação Matemática, Resolução de Problemas, Avaliação, Funções

Abstract

This paper refers to PhD research that analyzed how the evaluation process occurs when Teaching-Learning-Evaluation Methodology of Mathematics is performed  through Problem Solving. In this text, we are going to investigate the integration of the assessment carrying out of this methodology in the teaching of functions defined by several sentences. Considering this interaction, we initiated a didactic proposal with students in the Junior (11th) grade in High School. As for the methodology adopted, it is adjusted to the qualitative approach in participant research and documentary analysis. The data was recorded from various sources and the descriptions of the activities registered in a field journal. Based on the application of this proposal and the analysis of the data, we verified the integration of diagnostic, formative and summative assessment at various stages of the process through Problem Solving that contributes to learning and the construction of knowledge in a democratic and collaborative environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de

Matemática: por que através da resolução de problemas? ONUCHIC, L. R. et. al.

(Org). Resolução de Problemas: teoria e prática. 2.ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021.

AZZI, S. Avaliação e progressão continuada. In: AZZI, S. (Coord). Avaliação do

desempenho e progressão continuada: projeto de capacitação de dirigentes. Belo

Horizonte: SMED, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular.

Brasília: MEC/SEF, 600 p. 2018.

FIORENTINI, D; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos

teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2012.

GRILLO, M. C; FREITAS, A. L. S. Autoavaliação: por que e como realizá-la?. In:

GRILLO, M. C.; GESSINGER, R. M. (Org.). Por que falar ainda em avaliação. Porto

Alegre: Edipucrs, 2010. p. 45-50.

GIOVANNI, J. R; BONJORNO, J. R. Matemática Completa 1ª série. 2.ed. São Paulo:

FTD, 2005.

GONÇALVES, R. Resolução de Problemas: uma proposta para a aprendizagem

significativa das funções definidas por várias sentenças. Dissertação. 2015. 124 f.

(Mestrado em Educação Matemática). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2015.

GONÇALVES, R. Avaliação Integrada ao Ensino e Aprendizagem Significativa das

Funções Definidas por Várias Sentenças através da Resolução de Problemas. Tese. 2023.

f. (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Cruzeiro do Sul,

São Paulo, 2023.

HADJI, C. Avaliação da Aprendizagem. Revista Aprendizagem, Pinhais, v. 1, n. 1, p.25-

, jul./ago. 2007.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São

Paulo: EPU, 1986.

MORAES, R; GALIAZZI, M, C. Análise Textual Discursiva: 2. ed. Coleção educação

em ciências. Ijuí: Unijuí, 2011.

ONUCHIC, L. R; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos,

avanços e novas perspectivas. Bolema. Rio Claro, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

PERRENOUD, P. Avaliação: Da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas

lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PIRONEL, M. A avaliação integrada ao processo de ensino-aprendizagem da

Matemática. 193f. Dissertação. (Mestrado em Educação Matemática). Universidade

Estadual Paulista, Rio Claro, 2002.

IRONEL, M; VALLILO, S. A. M.; O papel da avaliação na Metodologia de EnsinoAprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas. In:

ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C; PIRONEL, M. (org.) Perspectivas para

Resolução de Problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

PIRONEL, M. Avaliação para a aprendizagem: A Metodologia de EnsinoAprendizagem- Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas em Ação.

f. Tese. (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio

Claro, 2019.

SANTOS, L. Auto-avaliação regulada. Porquê, o quê e como? In ABRANTES, P.;

ARAÚJO, F. (Coord.). Avaliação das Aprendizagens: das concepções às práticas.

Reorganização Curricular do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação -

Departamento da Educação Básica, 2002. p. 77-84.

SÃO PAULO. Secretaria de Educação. Currículo Paulista: etapa Educação Infantil e

Ensino Fundamental. 2019. 526p. Disponível em:

https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/educacao-infantil-e-ensinofundamental/. Acesso em: 01. nov. 2022.

SILVA, F. J. Avaliação do ensino e aprendizagem numa perspectiva formativa

reguladora. In SILVA, F. J; HOFFMANN, J; ESTEBAN, M. T (Orgs.). Práticas

avaliativas e aprendizagens significativas em diferentes áreas do currículo. Porto Alegre:

Mediação, 2018. p. 9-22.

VAN DE WALLE, J A. Matemática no ensino fundamental. Formação de professores e

aplicações em sala de aula. Trad. Paulo Henrique Colonese 6.ed. Porto Alegre: Artimed,

ZABALA, A. A avaliação. In ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto

Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-07-22

How to Cite

GONÇALVES, Ricardo; GOMES ALLEVATO, Norma Suely. The Elements of diagnostic, formative and summative assessment in problem-solving work. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 19, no. 21, p. 1–25, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art10. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7237. Acesso em: 1 sep. 2024.