Avaliação da Aprendizagem no Ensino por Investigação

análise de sequências de atividades

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art08

Keywords:

Ensino por investigação, Avaliação, Alfabetização Científica

Abstract

This work covers the evaluation in the formative perspective, having as proposal the Teaching by Investigation in the classes of Natural Sciences. The general objective was to discuss the evaluative possibilities present in an activity that is part of a sequenced set of activities. In this way, the text emphasizes the importance of a less classifying, vexatious, reductionist and bureaucratic evaluation and opens up possibilities for an evaluation from the perspective of learning, aiming at the Scientific Literacy of the subjects. The evaluation for learning in Teaching by Investigation enables the integral development of the subjects, without dissociating the conceptual, procedural knowledge, personal relationships and ethical, moral and social characteristics of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J. E; VILCHES, A.

(Org.). A Necessária Renovação do Ensino de Ciências, São Paulo, Cortez, 2005.

CACHAPUZ, A. F.; PRAIA, J.; JORGE, M. Ciência, Educação em Ciência e Ensino de

Ciências (Temas de Investigação, 26), Ministério da Educação, Lisboa, 2002.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino

investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências por investigação:

Condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

DELIZOICOV, D. P.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de

ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. 364 p.

DEWEY, J. Experience and education. The Kappa Delta Pi Lecture Series, 1938.

HADJI, Charles. Avaliação Desmistificada. Porto Alegre: ARTMED, 2001

HOFFMANN, J. Pontos e Contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. Porto Alegre:

Mediação, 1998.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e posições. 3.ed. São

Paulo: Cortez, 1996.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. São Paulo:

Cortez, 2011.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens - entre duas

lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no

Ensino Fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações

em Ensino de Ciências, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 333-352, 2016.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do

professor. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala

de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 40-61.

SCARPA, D L.; SILVA, M. B. A Biologia e o ensino de Ciências por investigação:

dificuldades e possibilidades. In: CARVALHO, A. M. P. de (Org.). Ensino de Ciências

por Investigação: Condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage

Learning, 2016.

SACRISTÁN, J. G. A avaliação no ensino. In: SACRISTÁN, J. G; GOMES, A. I. P.

Compreender e transformar o ensino. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, p.295-351. 1998.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica.

Currículo Digital da Cidade de São Paulo – SME/COPED, 2019. Disponível em:

https://curriculo.sme.prefeitura.sp.gov.br/atividade/vibrando-com-o-som/identificandoos-diferentes-sons

SOUZA, Emily Bomfim; KIM, Sônia Cha. Ensino de Ciências por investigações: uma

sequência didática para o Ensino Fundamental I. Revista Educação Pública, v. 21, nº 6,

de fevereiro de 2021. Disponível em:https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/6/ensino-de-ciencias-porinvestigacoes-uma-sequencia-didatica-para-o-ensino-fundamental-i

Published

2024-07-22

How to Cite

GONÇALVES, Renata da Silva; MACIEL, Maria Delourdes. Avaliação da Aprendizagem no Ensino por Investigação: análise de sequências de atividades. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 19, no. 21, p. 1–11, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art08. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7259. Acesso em: 27 jul. 2024.