Avaliação da Aprendizagem no Ensino por Investigação
análise de sequências de atividades
DOI:
10.46551/ees.v19n21art08Keywords:
Ensino por investigação, Avaliação, Alfabetização CientíficaAbstract
This work covers the evaluation in the formative perspective, having as proposal the Teaching by Investigation in the classes of Natural Sciences. The general objective was to discuss the evaluative possibilities present in an activity that is part of a sequenced set of activities. In this way, the text emphasizes the importance of a less classifying, vexatious, reductionist and bureaucratic evaluation and opens up possibilities for an evaluation from the perspective of learning, aiming at the Scientific Literacy of the subjects. The evaluation for learning in Teaching by Investigation enables the integral development of the subjects, without dissociating the conceptual, procedural knowledge, personal relationships and ethical, moral and social characteristics of the subjects.
Downloads
References
CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J. E; VILCHES, A.
(Org.). A Necessária Renovação do Ensino de Ciências, São Paulo, Cortez, 2005.
CACHAPUZ, A. F.; PRAIA, J.; JORGE, M. Ciência, Educação em Ciência e Ensino de
Ciências (Temas de Investigação, 26), Ministério da Educação, Lisboa, 2002.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino
investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências por investigação:
Condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
DELIZOICOV, D. P.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de
ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. 364 p.
DEWEY, J. Experience and education. The Kappa Delta Pi Lecture Series, 1938.
HADJI, Charles. Avaliação Desmistificada. Porto Alegre: ARTMED, 2001
HOFFMANN, J. Pontos e Contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. Porto Alegre:
Mediação, 1998.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e posições. 3.ed. São
Paulo: Cortez, 1996.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. São Paulo:
Cortez, 2011.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens - entre duas
lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no
Ensino Fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações
em Ensino de Ciências, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 333-352, 2016.
SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do
professor. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala
de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 40-61.
SCARPA, D L.; SILVA, M. B. A Biologia e o ensino de Ciências por investigação:
dificuldades e possibilidades. In: CARVALHO, A. M. P. de (Org.). Ensino de Ciências
por Investigação: Condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage
Learning, 2016.
SACRISTÁN, J. G. A avaliação no ensino. In: SACRISTÁN, J. G; GOMES, A. I. P.
Compreender e transformar o ensino. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, p.295-351. 1998.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica.
Currículo Digital da Cidade de São Paulo – SME/COPED, 2019. Disponível em:
SOUZA, Emily Bomfim; KIM, Sônia Cha. Ensino de Ciências por investigações: uma
sequência didática para o Ensino Fundamental I. Revista Educação Pública, v. 21, nº 6,
de fevereiro de 2021. Disponível em:https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/6/ensino-de-ciencias-porinvestigacoes-uma-sequencia-didatica-para-o-ensino-fundamental-i
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.