Aprendizagem Baseada em Equipes aplicada em Astronomia no 8° Ano do Ensino Fundamental
DOI:
10.46551/ees.v19n21art11Keywords:
Aprendizagem Baseada em Equipes, Ensino de Astronomia, Avaliação FormativaAbstract
To teach, to learn, and to assess are three processes that can occur simultaneously. The pedagogical proposal presented in this work suggests the use of Team-Based Learning (TBL) as a methodology for teaching the concepts of Astronomy proposed in the Earth and Universe Thematic Unit of the National Common Curricular Base (BNCC) for the 8th year of Elementary School, which involves the knowledge objects Sun, Earth, and Moon. The literature review takes into account the structure of TBL and formative assessment as an indicator of learning since the aim of this article is to situate the conjectures of TBL and propose a practice that articulates it with the theme Earth and Universe, besides highlighting the importance of self-assessment and peer assessment as guiding factors in this process.
Downloads
References
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de
estudantes. Semina: Ciências sociais e humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CORTIANO, S. A. M.; MENEZES, G. G. Metodologias ativas de ensino utilizadas nas
diversas áreas do conhecimento: uma revisão sistemática da literatura. Ensino e
Tecnologia em Revista, v. 4, n. 1, p. 1-20, 2020
JUSTINIANO, A.; BRESSAN, P. A.; SILVA, E. M.; MORAES, L. D.; BOTELHO, R.
Astro3D: um simulador do movimento de corpos celestes. Revista Brasileira de Ensino
de Física, v. 39, 2017.
KRUG, R R.; VIEIRA, M. S. M.; MACIEL, M. V. A.; ERDMANN, T. R.; VIEIRA, F.
C. F.; KOCH, M. C.; GROSSEMAN, S. O “bê-á-bá” da aprendizagem baseada em
equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, p. 602-610, 2016.
LIMA, L.; COSME, A. Ensinar, aprender e avaliar como processos integrados na
produção de saberes numa aula orientada pela Metodologia de Resolução de Problemas.
MOTA, A. R; ROSA, C. T. W. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e
propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.
PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO, I. R.; QUEIROZ, A. H. B.
Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de
Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016
PINHEIRO, I. L.; SOUSA, R. A.; OLIVEIRA, L. D. O ensino de astronomia por meio
de metodologias ativas com enfoque no desenvolvimento de autonomia crítica dos
alunos. Atas do VII Encontro Estadual de Ensino de Física, 2017, Brasil., 2017.
SILVA, R. S. Um estudo de caso acerca do Ensino de Astronomia com foco na
Aprendizagem Significativa. Latin-American Journal of Physics Education, v. 9, n. 2, p.
, 2015.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.