Aprendizagem Baseada em Equipes aplicada em Astronomia no 8° Ano do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art11

Keywords:

Aprendizagem Baseada em Equipes, Ensino de Astronomia, Avaliação Formativa

Abstract

To teach, to learn, and to assess are three processes that can occur simultaneously. The pedagogical proposal presented in this work suggests the use of Team-Based Learning (TBL) as a methodology for teaching the concepts of Astronomy proposed in the Earth and Universe Thematic Unit of the National Common Curricular Base (BNCC) for the 8th year of Elementary School, which involves the knowledge objects Sun, Earth, and Moon. The literature review takes into account the structure of TBL and formative assessment as an indicator of learning since the aim of this article is to situate the conjectures of TBL and propose a practice that articulates it with the theme Earth and Universe, besides highlighting the importance of self-assessment and peer assessment as guiding factors in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de

estudantes. Semina: Ciências sociais e humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CORTIANO, S. A. M.; MENEZES, G. G. Metodologias ativas de ensino utilizadas nas

diversas áreas do conhecimento: uma revisão sistemática da literatura. Ensino e

Tecnologia em Revista, v. 4, n. 1, p. 1-20, 2020

JUSTINIANO, A.; BRESSAN, P. A.; SILVA, E. M.; MORAES, L. D.; BOTELHO, R.

Astro3D: um simulador do movimento de corpos celestes. Revista Brasileira de Ensino

de Física, v. 39, 2017.

KRUG, R R.; VIEIRA, M. S. M.; MACIEL, M. V. A.; ERDMANN, T. R.; VIEIRA, F.

C. F.; KOCH, M. C.; GROSSEMAN, S. O “bê-á-bá” da aprendizagem baseada em

equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, p. 602-610, 2016.

LIMA, L.; COSME, A. Ensinar, aprender e avaliar como processos integrados na

produção de saberes numa aula orientada pela Metodologia de Resolução de Problemas.

MOTA, A. R; ROSA, C. T. W. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e

propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.

PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO, I. R.; QUEIROZ, A. H. B.

Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de

Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016

PINHEIRO, I. L.; SOUSA, R. A.; OLIVEIRA, L. D. O ensino de astronomia por meio

de metodologias ativas com enfoque no desenvolvimento de autonomia crítica dos

alunos. Atas do VII Encontro Estadual de Ensino de Física, 2017, Brasil., 2017.

SILVA, R. S. Um estudo de caso acerca do Ensino de Astronomia com foco na

Aprendizagem Significativa. Latin-American Journal of Physics Education, v. 9, n. 2, p.

, 2015.

Published

2024-07-22

How to Cite

DOBRE FERREIRA, J. E.; VOELZKE, M. R. Aprendizagem Baseada em Equipes aplicada em Astronomia no 8° Ano do Ensino Fundamental. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 19, n. 21, p. 1–16, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art11. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7266. Acesso em: 21 nov. 2024.