The aid of Praxeology in organizing an evaluation
DOI:
10.46551/ees.v19n21art09Keywords:
Avaliação. Praxeológica, Ensino, Aprendizagem, TarefaAbstract
Abstract:After covering the content, explanations and resolutions of activities, the teacher evaluates the student. The stage of choosing questions to organize an assessment is not easy. This article presents the proposal for selecting an evaluative question, through a praxeological organization, reflecting on the proposed task and the techniques that the student can employ during the resolution. In this sense, we will present the Anthropological Theory of Didactics by Yves Chevallard (1999), which considers how the praxeological analysis of didactics can contribute to the organization of a formative assessment, enabling the teacher to plan assessment instruments based on specified parameters to observe the learning of students through different tasks carried out in the classroom.
Keywords: Assessment. Praxeological. Teaching. Learning. Task.
Downloads
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Teoria Antropológica do Didático: metodología de análisis
de materiales didácticos. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [s.
l.], v. 11, n. 42, 2015. Disponível em:
http://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/628 Acesso em: maio de
BOGDAN, Robert.; BILKEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma
introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL, Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas
Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio ENEM. 2009.
Disponível em:
https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2016/2016_PV_impresso_
D2_CD7.pdf . Acesso em: maio de 2023.
CHEVALLARD, Yves. L´analyse des pratiques enseignantes en Théorie
Anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, [s. l.], v.
, n. 2, p. 221-266, 1999.
CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ª
ed. Porto Alegre: Artmed e Bookman, 2007. 248p.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando
conceitos e criando a prática. 2 ed. Salvador: Malabares Comunicações e eventos, 2005.
NOVAK, J.D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas,
PACHECO, JOSÉ A.; ZABALZA, MIGUEL A. (org.). A Avaliação dos Alunos dos
Ensinos Básico e Secundário. Braga: Universidade do Minho, 1995.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. P. Pesquisa documental: pistas
teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. [s. l.], v.1,
n. 1, jul. 2009. Disponível em:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8092817 Acesso em 17 abr. 2023.
SCHWAB, J. The practical 3: translation into curriculum. School Review, [s. l.], v. 81,
n.4 , p. 501-522, 1973.
SORDI, M. R. L. de. Alternativas propositivas no campo da avaliação: por que não? In:
CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia (Org.). Temas e textos em
metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001.
BRASIL. ENEM 2009 – Exame Nacional do Ensino Médio. Ministério da Educação,
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio ENEM. 2009. Disponível
em:
https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2016/2016_PV_impresso_
D2_CD7.pdf . Acesso em: maio de 2023.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.