The aid of Praxeology in organizing an evaluation

Authors

  • Adriana Ferreira Tiburtino Universidade Cruzeiro do Sul
  • Suzete de Souza Borelli
  • Adriano Amâncio de Oliveira

DOI:

10.46551/ees.v19n21art09

Keywords:

Avaliação. Praxeológica, Ensino, Aprendizagem, Tarefa

Abstract

Abstract:After covering the content, explanations and resolutions of activities, the teacher evaluates the student. The stage of choosing questions to organize an assessment is not easy. This article presents the proposal for selecting an evaluative question, through a praxeological organization, reflecting on the proposed task and the techniques that the student can employ during the resolution. In this sense, we will present the Anthropological Theory of Didactics by Yves Chevallard (1999), which considers how the praxeological analysis of didactics can contribute to the organization of a formative assessment, enabling the teacher to plan assessment instruments based on specified parameters to observe the learning of students through different tasks carried out in the classroom.

Keywords: Assessment. Praxeological. Teaching. Learning. Task.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Teoria Antropológica do Didático: metodología de análisis

de materiales didácticos. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [s.

l.], v. 11, n. 42, 2015. Disponível em:

http://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/628 Acesso em: maio de

BOGDAN, Robert.; BILKEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma

introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL, Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas

Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio ENEM. 2009.

Disponível em:

https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2016/2016_PV_impresso_

D2_CD7.pdf . Acesso em: maio de 2023.

CHEVALLARD, Yves. L´analyse des pratiques enseignantes en Théorie

Anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, [s. l.], v.

, n. 2, p. 221-266, 1999.

CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ª

ed. Porto Alegre: Artmed e Bookman, 2007. 248p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando

conceitos e criando a prática. 2 ed. Salvador: Malabares Comunicações e eventos, 2005.

NOVAK, J.D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas,

PACHECO, JOSÉ A.; ZABALZA, MIGUEL A. (org.). A Avaliação dos Alunos dos

Ensinos Básico e Secundário. Braga: Universidade do Minho, 1995.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. P. Pesquisa documental: pistas

teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. [s. l.], v.1,

n. 1, jul. 2009. Disponível em:

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8092817 Acesso em 17 abr. 2023.

SCHWAB, J. The practical 3: translation into curriculum. School Review, [s. l.], v. 81,

n.4 , p. 501-522, 1973.

SORDI, M. R. L. de. Alternativas propositivas no campo da avaliação: por que não? In:

CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia (Org.). Temas e textos em

metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001.

BRASIL. ENEM 2009 – Exame Nacional do Ensino Médio. Ministério da Educação,

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio ENEM. 2009. Disponível

em:

https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2016/2016_PV_impresso_

D2_CD7.pdf . Acesso em: maio de 2023.

Published

2024-07-22

How to Cite

TIBURTINO, A. F.; BORELLI, S. de S.; OLIVEIRA , A. A. de. The aid of Praxeology in organizing an evaluation. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 19, n. 21, p. 1–13, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art09. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7285. Acesso em: 21 nov. 2024.