SAEB evaluation and the basic education in Brazil: excerpts of its points and counterpoints in the current panorama

Authors

DOI:

10.46551/ees.v19n21art12

Keywords:

Avaliação Educacional, Avaliação Externa, SAEB, Políticas Educacionais

Abstract

Abstract: This study analyzed points and counterpoints of the evaluation carried out by the Basic Education Evaluation System (SAEB) based on its purpose of being an indicator of the quality of teaching and assisting in the elaboration, monitoring and improvement of educational policies. A qualitative approach was used, investigating official websites and bibliographic research of recent articles on the CAFe and Google Scholar platforms. The results indicate limitations to the achievement of the established purpose. Under the direct influence of the World Bank and the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), the SAEB indicates that it serves the labor market without considering the social conditions of students, raising questions as to being an indication of quality of education to all and providing data that revert to decision-making in pedagogical practices. No solutions or new ideas were found to improve the quality of basic education evaluation, only recommendations, thus opening a gap for future research.

Keywords: Educational Assessment. External Evaluation. SAEB. Educational Policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AERA (2014); American Educational Research Association; American Psychological Association (APA); National Council on Measurement in Education (NCME). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association, 2014. Disponível em: https://www.apa.org/science/programs/testing/standards. Acesso em: 17 mai. 2023.

AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de educação, [s. l.], n. 13, p. 13-29, 2009. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/55443/1/Nem%20tudo%20o%20que%20conta%20em%20educação.pdf. Acesso em: 17 mai. 2023.

BAUER, A.; PIMENTA, C. O.; HORTA NETO, J. L.; SOUSA, S. Z. L. Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números? Estudos em Avaliação Educacional, [s. l.], v. 26, n. 62, p. 326-352, 2015. ISSN 0103-6831. Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae266203207. Acesso em: 17 mai. 2023.

BORGES, A. P. N. R.; ALMEIDA, S. P. N. C.; SANATANA, K. C. L.. Avaliação Educacional: o SAEB, seus pressupostos, finalidades e repercussões. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Brasília, v. 12, n. 4, p. 1-19, set./dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2938. Acesso em: 17 mai. 2023.

BRASIL (1996). Lei 9.394 de 1996, Lei de Diretrizes e Bases (LDB). 1996. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 mai.2023.

BRASIL (2023b). Ministério da Educação. Uma concepção para o ensino médio. 2023b. http://portal.mec.gov.br/pet/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/13561-uma-concepcao-para-o-ensino-medio. Acesso em: 15 mai. 2023.

BRASIL (2023d), Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira | Inep. Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB). 2023d. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em: 15 mai. 2023.

COSTA, A. G.; FREIRE, A. M. S. IDEB, Políticas Educacionais e Cultura de Avaliação nos Municípios do Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [s. l.], v. 3, n. 3, p. e022017, 2022. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e022017. Acesso em: 15 mai. 2023.

DE SÁ, P. F; SANTOS, M. L. S.; RIBEIRO, A. S. M.. SAEB e PNLD: Dissonâncias e Implicações das avaliações de larga escala no contexto educacional brasileiro. Revista Prática Docente, [s. l.], v. 5, n. 2, p. 673-699, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724.

FNDE (2023). Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação-FNDE. Disponível em https://www.gov.br/fnde/pt-br. Acesso em: 18 mai. 2023.

FREITAS, L. C. et al. Avaliação Educacional: caminhando na contramão. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2009.

GATTI, B. A. Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. EccoS Revista Científica, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 18-42, 2002. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v4i1.291 Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/291/280. Acesso em: 17 mai. 2023.

GATTI, B. A. O professor e a avaliação em sala de aula. Estudos em avaliação educacional, [s. l.], n. 27, p. 97-114, 2003. ISSN 0103-6831. Disponível em: https://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1150/1150.pdf . Acesso em 10 mai. 2023.

INEP (2023). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliações e Exames Educacionais. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais. Acesso em: 18 mai. 2023.

INEP (2023ª). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica-IDEB. 2023a. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 15 mai. 2023.

JESUS, G. R. D.; RÊGO, R. M. D. L.; SOUZA, V. V. D. A questão da validade na avaliação educacional brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [s. l.], v. 30, p. 52-72. jan./mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362022003002362. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/zS4yq9yN5JzfFcdv47JGM4h/ Acesso em: 10 mai. 2023.

MANTOVANI, Katia Paulilo. O Programa Nacional do Livro Didático - PNLD: impactos na qualidade do ensino público. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-24112009-152212/publico/KATIA_PAULILO_MANTOVANI.pdf Acesso em: 10 mai. 2023.

MELLO, Liliane Ribeiro; BERTAGNA, Regiane Helena. Tensões do SAEB e do IDEB para a educação de qualidade como direito. Revista Educação em Questão, Natal,v. 58, n. 58, p. 1-24, e-20950, out./dez. 2020. ISSN 1981-1802. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58id20950. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0102-77352020000400011&script=sci_arttext. Acesso em: 10 mai. 2023.

PNLD (2023c). Práticas e Acompanhamento de Aprendizagem. Ministério da Educação. Plano Nacional do Livro Didático (PNLD). 2023c. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2023_anos_iniciais_praticas/inicio. Acesso em: 05 nov.2023.

SAEB (2023). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB). 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/SAEB. Acesso em: 10 mai. 2023.

Published

2024-10-10

How to Cite

DE AGUIAR, Vera Encarnação Jordan; JUNGER, Alex Paubel. SAEB evaluation and the basic education in Brazil: excerpts of its points and counterpoints in the current panorama. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 19, no. 21, p. 1–14, 2024. DOI: 10.46551/ees.v19n21art12. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/7629. Acesso em: 28 oct. 2024.