Avaliação e Educação Especial Inclusiva: relato de experiência sobre dois estudantes do ensino médio
DOI:
10.46551/ees.v19n21art04Keywords:
Autismo, Deficiência Intelectual, Paralisia Cerebral, Relato de ExperiênciaAbstract
This article examines assessments carried out in a state high school in Espírito Santo, with two Special Education students. One of the students has Autism Spectrum Disorder and Intellectual Disability (ID), while the other has ID and speech difficulties due to Chronic Encephalopathy. The study records the experience of teachers who dealt with these students, identifying obstacles and opportunities during the assessment of learning. Adapting and personalizing the estimates for each student was essential, taking into account their specific needs. The article highlights the importance of including students with disabilities in assessment and the need for an inclusive pedagogical approach to consider the diversity of each student. The research highlights the possibilities of including students in the assessment, emphasizing the participation of education professionals, family members and students in the process. The study shows the importance of an approach that values diversity for the inclusion of all.
Downloads
References
BRASIL. Lei 9.394/1996, Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. Brasília: Presidência da República,1996.
FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em avaliação educacional, [s. l.], v. 19, n. 41, p. 347-372, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educacional. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GÓES, Maria Cecília Rafael de. Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: contribuições da abordagem histórico-cultural. In: OLIVEIRA, M. K. de; SOUZA, D. T. R.; REGO, T. C. (Org.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna. 2002.
MEYER, Anne; ROSA, David; GORDON, David. Desenho universal para a aprendizagem: Teoria e Prática. Wakefield, MA: Elenco Professional Publishing, 2014.
SERRA, Dayse. Inclusão e ambiente escolar. In: SANTOS, Mônica Pereira; MOREIRA, Marcos. Inclusão em educação: culturas, políticas e práticas. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.