The speeches and challenges in training and construction of the teaching identitária: focus on university teaching

Authors

Abstract

This study aims to reflect on the issues that permeate the discourses that focus on the problematic of identity and pedagogical practice and teacher training, as well as the professional development of teachers. We understand that, when reflecting on these issues related to teaching, we need to do so from multiple constraints such as public training policies, the construction of teacher identity and their professional development; these questions should be considered in their multiple dimensions and specificities. Thus, we undertake a bibliographic research, based on authors who study the referenced theme. The concepts used in this study fit into a contemporary view of the professionalization of university teaching, taking it into a discursive system, being considered as a social activity, which provides action and interaction between the subjects in a given social contract. communication and in a dialectical socio-historical context.

Keywords: Teaching. Teaching Identity. Teacher education and Development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

CANÁRIO, Rui. A escola e a abordagem comparada: novas realidades e novos olhares. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 1, p. 27-36, 2006.

CANÁRIO, Rui. Formação e desenvolvimento profissional dos professores. In: CONFERÊNCIA DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE PROFESSORES PARA A QUALIDADE E PARA A EQUIDADE DA APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA, 2007, Lisboa. Anais. Lisboa: Conselho da União Europeia, 2007, p. 133-148.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Tradução de Sandra Loguercio. Porto Alegre: Artmed, 2005.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 23 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.

LESSARD, Claude. Políticas educativas: a aplicação na prática. Tradução de Stephania Matousek. Petrópolis: Vozes, 2016.

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista Ciência da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.

NÓVOA, Antonio. O regresso dos professores. In: CONFERÊNCIA DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE PROFESSORES PARA A QUALIDADE E PARA A EQUIDADE DA APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA, 2007, Lisboa. Anais. Lisboa: Conselho da União Europeia, 2007, p. 21-28.

Published

2019-11-16

How to Cite

BRITO, D. do S. L. The speeches and challenges in training and construction of the teaching identitária: focus on university teaching. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 12, n. 14, p. e201910, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/826. Acesso em: 23 nov. 2024.