Beliefs, attitudes and emotions in Mathematic Education

Authors

Abstract

We aim to identify and discuss the existential knowledge of undergraduate students in Mathematics, reflecting on the affective domain and its influence on Mathematical Education. The Mathematical Education: Beliefs, Attitudes, and Emotions workshop was developed at the XVIII Scientific Initiation Week, at the Regional University of Cariri (URCA), campos Sales Campus, and was attended by thirty-two undergraduate students in the Mathematics Degree. In the workshop, we performed text reading, individual and group dynamics, presentation and discussion of slides. We found that most students have good knowledge of mathematics, but have gaps in the processes of learning and teaching mathematics.

Keywords: Mathematics Education. Affective domain. Existential teaching knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARGUIL, Paulo Meireles. Educação Matemática e Educação Infantil: esclarecendo alguns equívocos seculares. In: ANDRADE, Francisco Ari de; TAHIM, Ana Paula Vasconcelos de Oliveira; CHAVES, Flávio Muniz (Org.). Educação, saberes e práticas. Curitiba: CRV, 2016. p. 275-293.

BARGUIL, Paulo Meireles. Eu, pedagogo de mim! In: BRANDÃO, Maria de Lourdes Peixoto; MACIEL; Terezinha de Jesus Pinheiro; BEZERRA, José Arimatea Barros (Orgs.). Pedagogia UFC 50 anos: narrativas de uma história (1963-2013). Fortaleza: Edições UFC, 2014a. p. 255-277.

BARGUIL, Paulo Meireles. O professor locutor e o estudante esponja. Crônica escrita em setembro de 2014b. Disponível em http://www.cronicadodia.com.br/2014/09/o-professor-locutor-e-o-estudante.html. Acesso em: 28 fev. 2016.

CURY, Helena Noronha. As concepções de Matemática dos professores e suas formas de considerar os erros dos alunos. 1994. 276f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GÓMEZ CHACÓN, Inés Maria. Matemática emocional: os afetos na aprendizagem matemática. Tradução Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2003.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. rev. 1. reimp. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

SELBACH, Simone (Superv.). Matemática e Didática. Petrópolis: Vozes, 2010. (Coleção Como Bem Ensinar)

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Tradução Francisco Pereira de Lima. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2018-12-20

How to Cite

MORAES, Ronald; BARGUIL, Paulo. Beliefs, attitudes and emotions in Mathematic Education. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 11, no. 13, p. 96–108, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/874. Acesso em: 22 jul. 2024.