The Sli.do as a tool for classroom participation and interaction

Authors

DOI:

10.46551/ees.e202004

Keywords:

Digital apps, Sli.do, Shyness, Involvement, Learning

Abstract

This paper is a study about Sli.do and aims at describing its potential in engaging and promoting interactivity in the classroom environment. The study discusses how learning apps can be used by teachers to engage and promote student’s interactivity, especially for those who are shyer. The text discusses the influence that shyness has on education. Moreover, the study presents the concept of app-learning in order to contribute to further understanding of Sli.do as a suitable tool capable of solving the problem of shyness in the academic environment. Results evidenced that Sli.do encourages students’ participation and support the learning-by-doing process, once it stimulates the development of students’ skills by facilitating their engagement and understanding about the knowledge acquired during the classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho; MAHONEY, Abigail Alvarenga. (Org.). Henri Wallon: Psicologia e Educação. 9 ed. São Paulo: Loyola, 2014.

AXIA, Giovanna. Timidez: um dote precioso do patrimônio genético humano. Tradução de Silva Debetto Cabral. 3. ed. São Paulo, 2013.

CARVALHO, Ana Amélia. (Coord.). Apps para dispositivos móveis: manual para professores, formadores e bibliotecários. Lisboa: Ministério da Educação/Direção Geral da Educação, 2015.

CASARES, María Inés Monjas. A timidez na infância e na adolescência. Tradução de Tatiane da Silva Pires Felix. 2. ed. Madrid: Pirâmide, 2016.

CASARES, María Inés Monjas; CABALLO, Vicente E. A timidez infantil. In: SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos. (Org.). Estudos de caso em psicologia comportamental infantil. v. II. Campinas: Papirus, 2014, p. 11-42.

COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa. (Org.). App-learning: experiências de pesquisa e formação. Salvador: EdUFBA, 2016.

HAN, Byung-Chul. Topologia da violência. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.

MATTELART, Armand; MATTELART, Michéle. História das teorias da comunicação. Traduçaõ de Luiz Paulo Rouanet. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

MENEZES, Geórgia Mônica Marques. Consequências psicológicas e sociais da timidez. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Psicologia). Faculdade do Vale do Ipojuca. Caruaru.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva; RODRIGUES, Sannya Fernanda Nunes; MENDES, Ezenilde Rocha; SILVA, Antônio Carlos Borges. Sociedade da aprendizagem: da ubiquidade aos novos paradigmas do app-learning. Tecnologias na Educação, v. 10, n. 27, p. 1-13, 2018.

MOTTA FILHO, Cândido. Ensaio sobre a timidez. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

OLIVEIRA, Carloney Alves. Aprendizagem com mobilidade e ensino de Matemática: evidências da utilização na formação inicial do pedagogo. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 3, n. 3, p. 261-273, ago. 2017.

SANTAELLA, Lucia. App-learning e a imaginação criativa a serviço da educação. In: COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa. (Org.). App-learning: experiências de pesquisa e formação. Salvador: EdUFBA, 2016, p. 7-10.

SILVA, Jacqueline Felix; PINTO, Anamelea de Campo. Geração C: conectados em novos modelos de aprendizagem. In: VIII BRAZILIAN SYMPOSIUM ON GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT, 2009, Rio de Janeiro. Anais do VIII BSGDE. Rio de Janeiro: SBGames, 2009, p. 1-4.

Published

2020-04-03

How to Cite

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva; RODRIGUES, Sannya Fernanda Nunes. The Sli.do as a tool for classroom participation and interaction. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, vol. 13, no. 15, p. 1–11, 2020. DOI: 10.46551/ees.e202004. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/932. Acesso em: 22 jul. 2024.