NOVOS OLHARES A RESPEITO DO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM NA NATAÇÃO: REVISÃO SISTEMÁTICA

Authors

DOI:

10.46551/rn2020101500037

Keywords:

Learning. Teaching. Pedagogy. Swimming.

Abstract

The aim of the study was to carry out a systematic review of the swimming teaching process and, consequently, answer the following question: Does the pedagogy of swimming have relevant empirical content? Methods: Complete articles were analyzed and published between 2010 and 2019 in Portuguese and English, in the following databases: SCIELO and ERIC. Results: Prior to initiation into four culturally determined strokes, learning must master the fundamentals of swimming and other alternative strokes. The learnings presented the control of the own body in aquatic environment and the domain in manipulation of objects during the propulsion, so that they can execute technical techniques. Conclusion: This systematic review aims to address principles and fundamentals for whom the teacher is dedicated to start in water sports and can deconstruct his teaching program aimed only at four different cultural levels. We must present other pedagogical paths that must be tracked or recognize and interpret the demands of the learned task, in this way the new reports showing the control of the own body and the environment that uses inserts in a satisfactory way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Geamonond NUNES, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Sou natural de Campos Altos - MG. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM (2018). Graduado em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pelo Centro Universitário do Planalto de Araxá - (2007). Foi técnico da equipe de Natação Minas Paralímpica em Araxá-MG, por dois anos (2006/2007). Membro do grupo de estudos e pesquisas NEAFISA/UFTM. Tem experiência na área de Educação Física e Esportes, atuando nos temas de ensino: Esportes Aquáticos e Psicologia do Esporte. O Campo de Investigação é com ênfase em Psicologia do Esporte, atuando sobre os temas: Processos cognitivos (Emocionais, Motivacionais, Psicossomáticos e Sociais) envolvidos no Exercício Físico e no Esporte.

References

BECKER, F. Aulas de natação infantil: intermediação na perspectiva do professor. Anais do EVINCI - UniBrasil, v. 2, n. 1, p. 154-154–154, 11 jul. 2016.

CAMPANIÇO, J. et al. Competência Aquática: um valor acrescentado à Educação Básica. Motricidade, v. 15, n. 1, p. 1–16, mar. 2019. Acesso em: 22 fev. 2020.

ESTEVES, C. M. Adaptação ao meio aquático: determinar o grau de aquisição das competências de adaptação ao meio aquático de crianças na educação pré-escolar, em contextos de ensino com diferentes profundidades da piscina. 2018. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/25227. Acesso em: 24 dez. 2019.

FERNANDES, J. R. P.; COSTA, P. H. L. D. Pedagogia da natação: um mergulho para além dos quatro estilos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 20, n. 1, p. 5–14, 1 mar. 2006.

FERRACIOLI, I. J. de C.; FERRACIOLI, M. de C.; CASTRO, I. J. de. Breaststroke Learning through the Use of Videotape Feedback. Revista Brasileira de Cineantropometria & ampl; Desempenho Humano, v. 15, n. 2, p. 204-214, abr. 2013.

FIORI, J. M. et al. Pedagogia da natação: análise das atividades realizadas em aulas para crianças. Pensar a Prática, v. 22, 2 ago. 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/51934. Acesso em: 3 ago. 2019.

FREUDENHEIM, A. M.; GAMA, R. I. R. de B.; CARRACEDO, V. A. Fundamentos para a elaboração de programas de ensino do nadar para crianças. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 2, n. 2, 11 ago. 2009. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1346. Acesso em: 22 jun. 2019.

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: Bebês, Crianças, Adolescentes e Adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

GEAMONOND, L. Análisis de Manipulador en Niños de los Primeros Practicantes Infantil Natación. Educación Física y Ciencia, v. 19, n. 1, p. e021-e021, 29 jun. 2017.

LÉMONIE, Y.; LIGHT, R.; SARREMEJANE, P. Teacher-Student Interaction, Empathy and Their Influence on Learning in Swimming Lessons. Sport, Education and Society, v. 21, n. 8, p. 1249-1268, 2016.

MARTINS, V. et al. Desenvolvimento motor global de crianças do 1o ciclo do ensino básico com e sem prática prévia de natação em contexto escolar. Motricidade, v. 11, n. 1, p. 87–97, 30 abr. 2015.

MORAIS, M. P. de et al. Strategies to Teach Swimming to People with Spinal Cord Injury (SCI). Motriz: Revista de Educação Física, v. 24, n. 4, 2018. Disponível em: http://www.SciELO .br/SciELO .php?script=sci_abstract&pid=S1980-65742018000400703&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 10 out. 2019.

RIBEIRO-SILVA, P. C. et al. Desempenho motor em habilidades básicas de crianças participantes e não participantes de prática esportiva orientada. Journal of Physical Education, v. 29, n. 1, p. 2903-2903, 20 nov. 2017.

ROCHA, H. A. et al. Organização e metodologia de ensino da natação no 1o ciclo do ensino básico em Portugal. Motricidade, v. 10, n. 2, p. 45-59, jun. 2014.

ROCHA, H. A. et al. The acquisition of aquatic skills in preschool children: deep versus shallow water swimming lessons. Motricidade, v. 14, n. 1, p. 66-72, maio 2018.

RODRIGUES, M. N. et al. Atividades motoras aquáticas na coordenação corporal de adolescentes com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 2, p. 369-381, jun. 2014.

TANI, G.; BASSO, L.; CORRÊA, U. C. O ensino do esporte para crianças e jovens: considerações sobre uma fase do processo de desenvolvimento motor esquecida. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 2, p. 339-350, 1 jun. 2012.

WIZER, R. T.; JUNIOR, C. de M. M.; CASTRO, F. A. de S. Utilização de Flutuadores em Aulas de Natação para Crianças: Estudo Interventivo. Motricidade, v. 12, n. 2, p. 97-106, jun. 2016.

Published

2020-06-25 — Updated on 2020-07-09

Versions

How to Cite

NUNES, Leonardo Geamonond; FRANCO, Raquel. NOVOS OLHARES A RESPEITO DO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM NA NATAÇÃO: REVISÃO SISTEMÁTICA. RENEF, [s. l.], vol. 10, no. 15, p. 15–24, 2020 [2020]. DOI: 10.46551/rn2020101500037. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/882. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos