IDEAL AND REAL PROFESSIONAL PROFILE OF THE HIGH SCHOOL PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN PORTO VELHO SCHOOLS

Authors

  • Alex Luís Reis FERREIRA
  • Juan Eduardo Aldunate FERREIRA
  • Cenira Júlia Fernandes Magalhaes TONON Faculdade Metropolitana

DOI:

10.46551/rn2020101500038

Keywords:

Perfil profissional. Educação Física. Ensino Médio. Professor.

Abstract

The article aimed to outline the ideal and real professional profile of high school Physical Education teachers who work in schools in the city of Porto Velho / RO. A field research, descriptive, quantitative and qualitative, deductive method was carried out. The sample consisted of 10 teachers who work specifically in high school. A mixed questionnaire with 11 questions was applied. The research was conducted in schools: Class A Teaching Center, Sapiens College and Courses - Jardim América Unit, Northwestern Brazilian Adventist Education Institution, Tiradentes College of the Military Police of Rondônia, E.E.E.M. Major Guapindaia, E.E.E.F.M. Prof. Daniel Neri da Silva, from the city of Porto Velho, Rondônia. The profile of the high school Physical Education teacher is that of an individual who is concerned with their education, is happy to work in the teaching of teenagers, proposes to resolve small issues related to living with students, It was concluded that the teachers surveyed they are satisfied with their current conditions, being aware of their obligations and responsibilities as teachers, they all have specialization, and working in a single school is the option of the teachers themselves who have complementary activities that differ from the school environment.Keywords: Professional profile. PE. High school. Teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELANNI FILHO, Lino; FILHO, Casemiro dos Reis; SAVIANI, Dermeval; JANNUZZI, Gilberta S. de M.; GARCIA, Walter E. Política educacional e Educação Física. Editora Autores Associados. Campinas – SP. 2009. Disponível em: http://files.pensando-em-educacao.webnode.com/200000056-b6b21b7a87/ LIVRO% 20Politica-educacional-e-educacao-fisica.pdf. Acesso em: 20 de out. de 2019.

CONFEF – Conselho Federal de Educação Física. Legislação. 2019. Disponível em: http://confef.org.br/confef/legislacao/177. Acesso em: 18 de out. de 2019.

CONFEF – Conselho Federal de Educação Física. Resoluções.2019. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/resolucoes/381. Acesso em: 30 de out. de 2019.

CORREIA, Rodrigo Nuno Peiró; FERRAZ, Osvaldo Luiz. Competências do professor de Educação Física e formação profissional, Motriz, Rio Claro, v.16 n.2 p.281-291, abr./jun. 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n2p281. Acesso em: 1 de nov. de 2019.

GONÇALVES, Francisco; LIMA, Ricardo; ALBUQUERQUE, Alberto. O perfil do professor de Educação Física e o perfil do treinador, segundo a perspectiva dos alunos do ensino básico e secundário.2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321774879 O perfil do professor de educacao fisica e o perfil do treinador segundo a perspectiva dos alunos do ensino basico e secundario. Acesso em: 1 de nov. de 2019.

GOUVEIA, Dayanne Jacinto; CASTRO, Edson Aparecido Anastácio de; MELO, Oliveira Lima de; PAGANI, Mario Mecenas. A ética na formação do profissional de Educação Física. 2019. Disponível em: https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_32_1422027196.pdf. Acesso em: 25 de out de 2019.

MAGALHÃES, Érica; ARANTES, Ana Cristina. A competência profissional e o professor de Educação Física. 2009. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd128/a-competencia-profissional-e-o-professor-de-educacao-fisica.htm. Acesso em: 25 de out. 2019.

MONTEIRO, Renata Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Quem é o bom professor para estudantes do ensino médio. 2009. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2680_1214.pdf. Acesso em: 24 de out de 2019.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. 2008. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/12424596.pdf. Acesso em: 20 de out. de 2019.

PRONI, Marcelo Weishaupt. Universidade, profissão Educação Física e o mercado de trabalho. Motriz, Rio Claro, v.16 n.3 p.788-798, jul./set. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/motriz/v16n3/a27v16n3.pdf. Acesso em: 20 de out. de 2019.

SANTOS, Maicon Jeferson dos; VOOS, Jordelina Beatriz Anacleto. Caracterização do perfil dos professores de educação física escolar da rede pública estadual do município de Joinville. 2016. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/4632/1663. Acesso em: 4 de nov. de 2019.

SEBASTIÃO, Luciane Lima; FREIRE, Elisabete dos Santos. A utilização de recursos materiais alternativos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Pensar a prática 12/3: 1-12, set./dez. 2009. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/a-utilizacao-recursos-materiais-alternativos-nas-aulas-educacao-fisica-um-estudo-caso/. Acesso em: 1 de nov. de 2019.

Published

2020-06-26 — Updated on 2020-06-27

Versions

How to Cite

FERREIRA, Alex Luís Reis; FERREIRA, Juan Eduardo Aldunate; TONON, Cenira Júlia Fernandes Magalhaes. IDEAL AND REAL PROFESSIONAL PROFILE OF THE HIGH SCHOOL PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN PORTO VELHO SCHOOLS. RENEF, [s. l.], vol. 10, no. 15, p. 25–41, 2020 [2020]. DOI: 10.46551/rn2020101500038. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/2777. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos