The Physical Education teacher's perspective for classes in the context of the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

10.46551/rn2020111600043

Keywords:

School Physical Education, New Coronavirus, COVID-19, Distance learning

Abstract

The aim of this research was to analyze the Physical Education teacher`s perspective for the return of classes during and after the COVID-19 pandemic. Specific objectives were: to investigate teacher`s views about the change on didactic classes; and discuss possibilities for distance classes in Physical education and Basic education. It was conducted a field research type, quanti-qualitative and a questionnaire was applied to data collection. The 131 participants profile are presented in the results just as their concerns about didactic activities and practical classes focused on health, discussion of political aspects, and use of technologies; the possibility of distance learning in Basic Education becoming viable; towards issues expected by educators as soon as school activities are reestablished. It is concluded that teachers should use all the skills covered in Physical Education classes. Since in the first moment of returning to school routine, they would be an important tool to their lesson plan, which seeks to enrich the content and preserve the student health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Alencar Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Pós-graduando em Ciências Biológicas Aplicadas à Saúde (IFPA). Licenciado Pleno em Educação Física (UEPA).

Louise Santos da Costa

Licenciada Plena em Educação Física (UEPA). Bacharel em Educação Física (UNIASSELVI).

Ângelo Solano Negrão

Licenciado Pleno em Educação Física (UEPA). Bacharel em Educação Física (UNIASSELVI). Membro do grupo de pesquisa NUPESA.

Roseane Monteiro-Santos, Universidade do Estado do Pará (UEPA) Campus XIII - Tucuruí

Mestra em Ciência da Motricidade Humana (UCB-RJ). Especialista em Pedagogia do Movimento Humano (UEPA). Licenciada e Bacharel em Educação Física (UEPA)

References

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. Em Rede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 258-275, 14 maio 2020.

BARRETO, A. C. F.; ROCHA, D. S. COVID 19 E EDUCAÇÃO: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar, [s.l.], v. 2, n. 1, p. 01-11, 2020. Revista Encantar.

BOTO, C. A educação e a escola em tempos de coronavírus. 2020. Jornal da USP. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/a-educacao-e-a-escola-em-tempos-de-coronavirus/. Acesso em: 17 jun. 2020.

BRASIL. Medida provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Diário Oficial da União. 01/04/2020. Brasília: Imprensa Nacional. 2020a. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em 24 de maio de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União. 18/03/2020. Brasília: Imprensa Nacional. 2020b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 24 de maio de 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Coronavírus: o que você precisa saber. 2020c. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/. Acesso em: 23 maio 2020.

BRESSAN, A.; MEDEIROS, D. C.A promoção da saúde na escola. 69. ed. Rio Grande do Sul: Revista Pátio, 2015. 52 p.

CHEN, P. et al. Coronavirus disease (COVID-19): the need to maintain regular physical activity while taking precautions: The need to maintain regular physical activity while taking precautions. Journal of Sport and Health Science, [s.l], v. 9, n. 2, p. 103-104, mar. 2020. Elsevier BV.

CHURKIN, O. M. Educação à distância um marco civilizatório, um olhar holístico da pedagogia: sinergia e reflexões na conectividade em tempos de covid-19. Brazilian Journal of Health Review, [s.l.], v. 3, n. 2, p. 3178-3196, 2020.

DINIZ, M. C. et al. Crise Global Coronavírus: monitoramento e impactos. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 2, p. 359-377, abr. 2020.

FRANÇA FILHO, A. L. de; ANTUNES, C. da F.; COUTO, M. A. C. Alguns apontamentos para uma crítica da EAD na educação brasileira em tempos de pandemia. Revista Tamoios, [s.l.], v. 16, n. 1, p. 16-31, 7 maio 2020.

FREITAS, L. C. de. EAD, tecnologias e finalidades da educação. 2020. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2020/04/17/ead-tecnologias-e-finalidades-da-educacao/. Acesso em: 17 jun. de 2020

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, L. A. V; MELLO, A. M.; RODRIGUES, A. C. A. Vencendo as incertezas para superar a pandemia do Coronavírus. 2020. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/vencendo-as-incertezas-para-superar-a-pandemia-do-coronavirus/. Acesso em: 15 jun. 2020

IMPULSIONA (Brasil). Veja como são as aulas de educação física nos países mais afetados pelo Coronavírus: Com escolas fechadas, professores são obrigados a inovar com a tecnologia. 2020. Disponível em:

https://impulsiona.org.br/educacao-fisica-coronavirus/. Acesso em: 28 maio. 2020.

INSTITUTO PENÍSULA. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Pulso-Covid-19_-Instituto-Peni%CC%81nsula.pdf. Acesso em: 17 jun. 2020.

MENDONÇA, F. P. de S. A utilização das mídias no cotidiano escolar dos professores de educação física do município de contagem - MG. 2019. 43 f. Monografia (Especialização) - Curso de Especialização em Mídias na Educação, Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2019. Disponível em: http://dspace.nead.ufsj.edu.br/trabalhospublicos/handle/123456789/391. Acesso em: 17 jun. 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Secretaria de Vigilância em Saúde. COVID-19: Painel Coronavírus. 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 30 jun. 2020.

OLIVEIRA, H. do V.; SOUZA, F. S. de. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (Covid-19). Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 15-24, jun. 2020.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Q&A on coronaviruses (COVID-19).2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses#:~:text=protect. Acesso em: 25 maio 2020.

PREVENÇÃO: MEC libera ensino a distância por 30 dias. Mec. libera ensino a distância por 30 dias. 2020. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior (ABMES). Disponível em: https://abmes.org.br/noticias/detalhe/3685#:~:text=Atualmente%2C%20a%20legisla%C3%A7%C3%A3o%20n%C3%A3o%20permite,cursos%20presenciais%20de%20ensino%20superior. Acesso em: 29 jun. 2020.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

Raiol, R. A et al. Praticar exercícios físicos é fundamental para a saúde física e mental durante a Pandemia da COVID-19. 2020. Disponível em: http://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/8463/7298. Acesso em: 28 maio 2020

SANTANA, D. P.; COSTA, C. R. B. Educação Física escolar na promoção da Saúde. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 01, Edição 01, Vol. 10, pp. 171-185, nov. 2016. ISSN: 2448-0959

SANTOS, R. Prática de esporte em meio a pandemia. 2020. Disponível em: https://www.diariopopular.com.br/geral/pratica-de-esportes-em-meio-a-pandemia-150493/. Acesso em: 28 maio 2020.

SILVA, Â. L. Ciência política e sua importância na escola. In: XVII seminário internacional de educação no Mercosul. 2015. Salto do Jacuí. Anais. Salto do Jacuí: Unicruz, 2015. p. 1-10. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2015/1%20-%20ARTIGOS/CIENCIA%20POLITICA%20%20E%20SUA%20IMPORTANCIA%20NA%20ESCOLA.PDF. Acesso em: 18 jun. 2020.

TELAMA, R. et al. Acompanhamento da atividade física desde a primeira infância até a juventude até a idade adulta. American College of Sports Medicine, Finland, v. 1, n. 46, p. 955-962, out. 2013.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. O retorno às aulas presenciais no contexto da pandemia da COVID-19. 2020. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/433.pdf?1194110764. Acesso em: 23 maio 2020.

UNESCO. Disrupção educacional e resposta COVID-19. 2020a. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 23 maio de 2020.

UNESCO. Coronavírus deixa mais de 776 milhões de alunos fora da escola, diz UNESCO. 2020b. Disponível em:https://nacoesunidas.org/coronavirus-deixa-mais-de-776-milhoes-de-alunos-fora-da-escola-diz-unesco. Acesso em: 22 maio 2020.

UNIVERSIDADE JOHNS HOPKINS. Painel COVID-19 do Centro de Ciência e Engenharia de Sistemas (CSSE) da Universidade Johns Hopkins (JHU). 2020. Disponível em:https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6. Acesso em: 30 jun. 2020.

Published

2021-02-25 — Updated on 2021-02-25

Versions

How to Cite

ALENCAR VIEIRA, Douglas; SANTOS DA COSTA, Louise; SOLANO NEGRÃO, Ângelo; MONTEIRO-SANTOS, Roseane. The Physical Education teacher’s perspective for classes in the context of the COVID-19 pandemic. RENEF, [s. l.], vol. 11, no. 16, p. 45–66, 2021. DOI: 10.46551/rn2020111600043. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/3377. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos